ändrat toalettbeteende

_saga_

Trådstartare
Jag har upptäckt ett ändrat urineringsbeteende hos min katt. Förut kissade han 1-3 gånger/dygn mot nuvarande kanske 5? 7? gånger per dygn. Kisshögarna är mindre än när han kissade 1-3 ggr per dygn, så det är nog ungefärlig samma mängd.
Njurproblem är väl inte helt ovanligt hos katt och nu tänkte jag boka tid för lite hälsokontroll och att dom kanske kan ta lite blodprover och dylikt.
Hur yttrar sig problem med kissapparaten hos katt? Nu ska jag boka tid ändå men undrar om hans nya vanor kan vara grund till oro..

För min katt gick det fort från det att jag märkte en förändring likt den du beskrivit, tills jag såg att han knappt kunde kissa alls (2-3 dagar bara). Han började också jama högt när han behövde gå på lådan, och hämtade mig för att "få hjälp".
Det var urinvägsinfektion.

Sv: ändrat toalettbeteende

Jag lägger till det har varit såhär ca en vecka + några dagár

Ta med ett urinprov till vet, helst taget mindre än 10 timmar tidigare.
Min katt lämnade prov direkt på golvet, och de behövde inte testa för blod, för det syntes lång väg...

Har kattens kiss en svagt aprikos nyans? Så var det för min i början.

Boka tid hos vet på en gång, hellre en gång i onödan än...

sitter i telefonkö nu. se vad dom säger.. Jag ser inte färgen, använder evercleans sand. ska se om man "gräver" lite i en kissklump.

Njurproblem visar sig ofta med mer kiss istället. Katten dricker mer och kissar mer, men kisset är mer utspätt. Så just dom symptomen din kisse har är inte typiskt njurproblem, snarare nån form av urinproblem.

Jag har en tid hos vet på torsdag nu så det känns bra. Djursjukvårdaren som tog emot mitt samtal verkade tycka att jag var ett pucko, som trots hennes argument "han har nog blivit könsmogen, det är ingenting" ville komma in och kolla upp ändå. Om jag inte visste att veterinären är en väldigt bra vet hade jag nog valt att åka till annat djursjukhus!!
Lite annat, men jag påpekade att min ettåring har tandsten och fick svaret "det är en total omöjlighet på en sån ung katt."
Då till min fråga. Är det omöjligt? Jag ska försöka ta ett kort och visa..

Jag uppdaterar igen.
Hos vet sa hon att jag skulle ha is i magen, hon trodde att det kunde vara att kortisonet påverkade hans urinering.

Idag pratade jag med hans vanliga vet och hon sa att nu hade det gått så lång tid så man kan utesluta kortisonet och att det kan vara kristallbildning, så jag ska försöka få in ett urinprov..

Hur mycket otur kan man egentligen HA?!?!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
941
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 956
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama