Ändrar färg under dräktighet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skaraborg
  • Startdatum Startdatum
S

skaraborg

Har ett halvblodssto som är 18 år och dräktig i 9:e månaden. Den senaste tiden så har hon mörknat betydligt i färgen. Från att ha varit "vanligt brun" till mörkbrun, nästan svart. Hon har aldrig ändrat färg nån gång då hon tappat vinterpälsen (går utan täcke).

Men nu är det så märkbart att jag nästan börjar fundera på att vi fått hästen utbytt :confused:. Men magen, bläsen och andra tecken stämmer :rofl: Den nya färgen är jättesnygg, hon klär bättre i den i o för sig...
Kan det vara hormoner? Eller beror det på hennes ålder?

Sv: Ändrar färg under dräktighet

Mitt sto är vanligtvis lite mörkare på sommaren och lite ljusare på vintern, men de två år hon gick med föl var hon riktigt mörkt chokladbrun (hon är fux annars) på kroppen. I år ska hon betäckas igen, så vi får väl se nästa år om hon mörknar ännu en gång. Gör hon det är jag benägen att tro att det har med hormoner att göra.

Sv: Ändrar färg under dräktighet

Mitt ena sto blev ordentligt apelkastad (alltså "sk" trivselfläckar) som dräktig något hon inte haft varken före eller efter. (Det som är lite roligt med tanke på det namn man brukar använda var att just hon inte alls tyckte det var så toppen att vara avelssto utan ville mkt hellre hänga med på tävlingar och jobba som vanligt)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 998
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka