Ändrade regler för att ansöka om betäckningslicens

drekaflúga

Trådstartare
Saxat från SIFs hemsida
Ändrade regler för att ansöka om betäckningslicens
Från och med 2010 får alla hingstar som genomgått en av FEIF godkänd totalbedömning rätt att ansöka om betäckningslicens. Detta gäller oavsett när bedömningen gjordes, den kan alltså vara bedömd före 2010. Observera att alla kriterier för licens måste vara uppfyllda, dvs fullständig DNA-kontroll, spattröntgen och veterinärbesiktning. Spattröntgen gäller hingstar från 5-12 års ålder. 2 CEM-tester med 1 veckas mellanrum måste göras om hingsten har betäckt utomlands. Kravet på CEM-test gäller inte direktimporterade hingstar från Island. Kopior av alla dokument för ansökan om licens ska skickas in till avelskansliet.

Hur tror ni detta kommer påverka aveln?

Sv: Ändrade regler för att ansöka om betäckningslicens

Vad är kriterierna för en "av FEIF godkänd totalbedömmning"?

Hingsten ska ha genomgått veterinärbesiktning, mätning, exteriör- och ridegenskapsbedömning.
Jag tror inte att hingstar med under 7,75 (som varit gränsen för godkänd för betäckningslicens) kommer få mer än enstaka ston (ägarens egna).

kl

Betyder det om man visat sin hingst och bedömningen blev typ 5,1 så kan man lösa betäckningsbevis och slippa betala straffavgiften på ej godkänd hingst när man ska regga avkomman?

kl

Betyder det om man visat sin hingst och bedömningen blev typ 5,1 så kan man lösa betäckningsbevis och slippa betala straffavgiften på ej godkänd hingst när man ska regga avkomman?

Det låter så, men jag tvivlar på att en 5,1 poängs hingst ens gått igenom veterinärbesiktningen ;)

I mina ögon låter det sunt. Varudeklarera hästen och låt folk bestämma själv. De med låga bedömningar lär som sagt inte få kö på ston.

Tycker oxå det låter som en sund tanke för teoretiskt så borde det dyka upp många fler som visar sina hingstar. Är ju bara ett fåtal hingstar idag som får många ston men kan tänka mig att många som vill avla efter egen vilja och har sin drömhingst kommer att visa den nu.

OT Undrar om det finns någon 5,1häst? Drog ju det väldigt extremt :D

...fullständig DNA-kontroll...

Vad gör man om en av föräldrarna inte lever...??
Jag tycker att dessa nya regler är bra, men man kanske skulle kunna göra undantag om hingsten själv har några år på nacken och en eller båda föräldrarna gått bort. Eller?

kl

Betäckningsbevis har man kunnat lösa för icke bedömd hingst sedan 2008 bara hingsten har varit spattröntgad, dna testad och veterinärbesiktigad.. Det nya är nu att du kan lösa licens om hästen bara varit visad oavsett resultat vid visningen.. Att lösa licens är dessutom betydligt billigare mot att lösa "bevis" och det är dessutom billigare att registrera avkomman när hingsten har licens.. Avkomman har samma status oavsett om hingsten har licens eller bevis.

När jag sökte efter en hingsts avkommor i WF råkade jag se att Otur fra Kræn Tauls har totalpoängen 4,7. Exteriör 7.35 Ridegenskaper 2.93. 8 för tölt och 7,5 för lynne, 0 för övriga ridegenskaper. Troligen avbröts visningen efter tölten? Jag förstår inte varför det inte givits 5 för ej visade gångarter. :confused:

Jag som inte trodde det fanns en 5,1 häst :D. Googla lite snabbt för att se hur en sådan häst såg ut men hitta ingen bild. Han hade dock fått 5.50 på en tävling

Men du kan inte jämföra tävlingspoäng med de siffror som utdelas inom avelsvisning. Är absolut inte jämförbara.

Jag tror de finns hästar med skitdåliga poäng.Man ska ju inte glömma bort att visning är en dagsform, alltså en häst kan ha en dålig dag snubbla eller få in en sten i hoven eller bara helt olycklgt bli missförstond mellan ryttare och häst.
Och då trillar poängen ner tyvärr då får man visa om bara=)

Vet en som hade en hopphhäst på den tiden man höll på med hbl, han hoppade med sjukt bra teknik och hoppade höghus, men på visningen rev han hoppade som en kråka och var allmänt off hela denna dag.
Så totalpoängen för hoppningen vart väldigt dåliga och han rekomenderades ej som hopphäst:D

Cortez är också ett bra exempel,, när han ställdes ut som unghäst skrattade domarna ut han och han fick bara 35 poäng har jag för mig.
Ej rekomenderad som hingst.. var väl tur att ägarna inte kapade han för cortez vart ju sedan en av sveriges genom tidernas bästa avelshingst!:love:

Sen är det upp till domarna vad de gillar för hästar.. vissa vill ha dom där vassa hingstarna som gnäggar steppar imnring vill showa upp sig.Medans andra vill ha lugna snälla.

Så har man en hispig gnäggande hingst(kort och gott en hingstig hingst) så skall man åka på de utställnkingar där det är domare som dömmer detta som fördel och inte tvärtom=)

Nu finns det ju ett internationellt bedömningssystem, kriterierna finns ju att tillgå och går att beställa från SIF. Det handlar inte om den enskilda domarens åsikt och det mot bakgrund att det är flera domare som dömer.
Sen kan naturligtvis en häst ha en dålig dag, eller göra en dålig visning. Det å andra sidan kan de reparera genom att kanske förbättra sig på den fria visningen innan siffrorna sätts i pränt. Så man har ju en ytterligare chans att förbättra ev dåligheter i den första visningen.

Men du kan inte jämföra tävlingspoäng med de siffror som utdelas inom avelsvisning. Är absolut inte jämförbara.
Mena att han borde inte vara helt urkass eftersom han fick 5.5 på en tävling i alla fall. Inte någon topp häst men mot hans ridpoäng på bedömningen så

En kass poäng på avelsbedömning är under 7,5, skulle en häst få 5,5 eller 5 innebär det i praktiken att om det utdelas så har gångarten inte visats.

Utdelas den som exteriörpoäng, då törs jag inte ens tänka tanken på hur en sådan häst skulle se ut.:crazy:

Synd att det inte verka finnas några bilder på hästen i fråga på nätet. I alla fall dyker det inte upp några på en snabbsökning.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar