Ändrade mineralbehovsvärden för unghäst från SLU, någon som vet? + liten lysinfråga

Alexandra_W

Trådstartare
Fick häromveckan höra att SLU har ändrat och höjt rekommendationerna för mineralvärden för unghästar. Det var inga små ökningar, jag har bara hört att de ökat, frågat vad de ändrats till och fick svaret att Ca ökar med 35 % och P med 25 %. Frågade då om källa, om om det var generellt eller för vissa åldergrupper etc, men inte fått svar på det.

Heller inte hittat något om det i övrigt på nätet, och det + att 'unghästar' är en väldigt bred kategori, personen som kom med påståendet har ett åring (dvs blir två efter årsskiftet), och jag har ju en tvååring så inte vågat 'höja på hörsägen'. Samtidigt om det nu är höjt så vill jag ju ha den informationen så jag kan följa efter.

Så, någon som hört samma sak eller vet något om det?

Sen, så slipper jag göra fler trådar. Men senaste tiden har jag på ett par ställen, inkl här i foderforumet, sett påståendet att enbart grovfoder sällan täcker lysinbehovet. Något jag är lärd att det gör, har man hög kvot srp/MJ i silaget och hästen äter hyfsat mycket silage så täcks det. Men nu har som sagt påståendet flera ggr kommit att det inte gör det? Så hur är det eg, hur kan man avgöra om en unghäst på grovfoder + mineraler foderstat har sitt lysinbehov täckt eller ej egentligen?

Sv: Ändrade mineralbehovsvärden för unghäst från SLU, någon som vet? + liten lysinfrå

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men hittade på slu-hemsidan en länk till ett foderstatsprogram som även redovisade nivåerna av en del aminosyror, därav lysin. Man kunde ladda ner en 10 dagars demoversion av programmet - tyvärr går det inte att räkna med eget foder i demoversionen. Riktiga versionen kostade några 100-lappar i licens. PC-horse heter programmet.

Sv: Ändrade mineralbehovsvärden för unghäst från SLU, någon som vet? + liten lysinfrå

Jag vet ju lysinbehovet, dock är jag ju itutad att med ett bra grovfoder är det inga problem, du får behovet täckt. Men det finns ju inga lysinanalyser på grovfoder, och nu när det flera gånger dykt upp påståenden att det inte täcks, så blir jag ju osäker?

Det stämmer att det är ändrade värden.
Ca-värdet är ökat med 35% och P-värdet är ökat med 25%, detta gäller för de växande i alla månadsintervall (se tabell 11 i Utfodringsrek. för häst).

För jod är det nya värdet 0,35 mg per 100kg kroppsvikt för alla. Maxgivan är 10 mg per 100 kg kroppsvikt (dräktiga ska ligga väl under denna gräns).

Var finns utfodringsrek för häst? Min herre är ju 2½ nu, räknas som tre nästa år. Född maj 06, han innefattas alltså i de som ska ha höjt?

Har du någon källa, alltså där man kan läsa det själv sas? =)

Det är nog häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" som avses, skulle jag tro. Går att beställa från SLU.
(hittar inte mitt ex just nu så jag kan inte dubbelkolla)

Häftet kan beställas från SLU (alt köpas på Ultunabutiken) och heter Utfodringsrekommendationer för häst.

Om din häst är 2,5 år så borde den räknas till växande 13-36 mån (alt arbetande unghäst 18-36 mån), Ca-behovet är då enligt tabellen (som inte är uppdaterad) 0,40 g per MJ och P behovet är 0,25 g per MJ.
Dessa värden ska alltså tas gånger 1,35 (för Ca) resp. gånger 1,25 (för P) för att få fram de nya värdena.

Jag vet inte om dessa uppdateringar går att läsa någonstans, men mina uppgifter kommer från Cecilia Müller på SLU (hon uppdaterade oss om dessa ändringar under en övning i foderstatsberäkning som ingick i näringsfysiologi och fodervetenskapskursen jag läste nu i höst).

Tack tack, allt jag behövde veta, att även 2½ åringar 'ingår' i gruppen, och även treåringar =) Han får ju 0.45 Caggr MJ nu (medvetet räknat högre) och 0,25 P * Mj, så han ligger helt rätt (med lite plus) på de gamla rek, men minus med de nya.

Frånd e är tre ligger de på 'gamla' rek igen?

Någon som vet varför de 'kommit på' att de behöver såpass mkt mer mineraler? *nyfiken*

Någon som vet varför de 'kommit på' att de behöver såpass mkt mer mineraler? *nyfiken*

Det är jag också nyfiken på!

Bra att den här tråden kom upp, jag hade ingen aning om att det är ändrat. Får räkna om till småkottarna nu helt enkelt.

Magnesium och selen ligger kvar enligt det gamla gissar jag?

Nån som vet på rak arm om de har ändrat i beräkningsprogrammet Hippocampus?
(I värsta fall kan jag gå in själv och kolla i morgon:D)

Då uppdateringarna gällde växande hästar och i tabell räknas de som växande tills de är 36 månader. Vid 3 års ålder borde de räknas in som häst på underhåll och då gäller de "gamla" värdena (behovet för Ca 0,40 g per MJ och för P 0,25 g per MJ).

De enda uppdateringarna vi fick reda på under "föreläsningen" var de för kalcium, fosfor och jod. Så jag antar att magnesium och selen ligger kvar på samma värde.

Vad jag kan se så är det inte ändrat i foderstatsprogrammet på Hippocampus.

Jo som sagt gamla behoven har jag koll på, men jag lägger dem på 0,45 gr kalk per MJ, i övrigt enligt rek.

Får peta i lillpojken 10 gram mineraler till då, så löser det sig ;) (Han stod på överskott gentemot behovet redan innan, så P klarar sig med nuv giva även med nya rek, men behövs dryga grammet kalk till mot vad han får idag.)

Men som sagt väldigt nyfiken varför man ändrat. och VARFÖR inte exvis ridsport kört en artikel om det om det kom redan i höstas? Är ju ngt som påverkar/gäller ett otal hästägare därute?

De enda uppdateringarna vi fick reda på under "föreläsningen" var de för kalcium, fosfor och jod. Så jag antar att magnesium och selen ligger kvar på samma värde.

Hur mycket jod behöver de nu då?

För jod är det nya värdet 0,35 mg per 100kg kroppsvikt för alla. Maxgivan är 10 mg per 100 kg kroppsvikt (dräktiga ska ligga väl under denna gräns).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka