Ändra vagnen

E

Egonson

Tror ni man skulle kunna bygga om min rockard så här, för att få den att passa till en bröstsele (höja sits + fjädring där bak, och höja skaklarna samt sätta dit bakselefäste och längre fäste där fram, ja och svängel då):

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/VAGNGNRON.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/VAGNGRON.jpg

Nåt mer man skulle behöva ändra på?

/Álin som är SÅÅÅÅÅÅ sugen på att börja köra snart :love:

Såg nu att jag har ritat lite fel, den gröna lilla plutten = bakselefästet på skakeln, ska inte sitta där nere förståss utan där uppe på den "nya" skakeln :p ;)

Sv: Ändra vagnen

Ja det skulle bli bättre! :)
Man kan ju diskutera skakelfästet, men det beror oxå på vilken sele man tänkt använda.

Om man är riktigt avancerad svetsar man ju om ganska mkt på sitsen så att den blir ännu högre, men det beror ju på hästen, hur hög den är.

Du får gärna uppdatera med vilken sele o häst du har :D

/Lisa

Min häst är en liten nordis på 151 cm, kommande selen är en bröstsele vet ej märket. Det är en med lös brösta med draglinorna direkt från bröstan till svängeln, baksele som man fäster i skakeln.
Hittat på auktion, har mailat säljaren ang detta och frågat mera om mått, kvaliet osv. så jag återkommer.

Avancerad är jag inte, jag är en hobbykusk om man säger så och kommer mest åka omkring på skogsvägarna :D :p
Men vill gärna prova på att köra lite mer i år och då känns det som om några ändringar på rockarden är på sin plats..

Senast ändrad av en moderator:

Jo men då blir nog det där bra!
Auktion, då måste man ju ge bud så det är ju inte säkert du vinner?
Equilex billiga annars kanske :D

Det var ingen som bjudit på den så jag har mailat säljaren och frågat om hon vill sälja den till mig direkt.
Annars får jag se om jag har tur så att jag vinner den för billigt pris.

Ja jag ska kika på Equilex annar som det går åt skogen med denna :D

Ser bra ut.

När du höjer skakelfästet med nya selen så finns det en risk att vagnen blir baktung. Kolla upp det innan ni börjar svetsa, så kan ni kanske åtgärda det samtidigt.
Sätt er i rockarden, och dra framåt, skumpa gärna lite som i trav så känner ni om skaklarna lyfter lite. Det ska de inte göra.

Bakselefästet ska sitta mycket längre fram förresten. Sen ser det ut att vara väldigt långa skaklar, upp mot 2 meter. Kanske kan korta dem så blir vagnen mer konkurrenskraftig i svängar?

Järnringen längst fram till skaklarna, skakelöglan..kanske ska ni göra piggar istället eftersom många billiga bröstselar inte har snabbkoppling utan fast läderögla.

Där fick du några tips!

snigelfarmor skrev:
Ser bra ut.

När du höjer skakelfästet med nya selen så finns det en risk att vagnen blir baktung. Kolla upp det innan ni börjar svetsa, så kan ni kanske åtgärda det samtidigt.
Sätt er i rockarden, och dra framåt, skumpa gärna lite som i trav så känner ni om skaklarna lyfter lite. Det ska de inte göra.

Bakselefästet ska sitta mycket längre fram förresten. Sen ser det ut att vara väldigt långa skaklar, upp mot 2 meter. Kanske kan korta dem så blir vagnen mer konkurrenskraftig i svängar?

Järnringen längst fram till skaklarna, skakelöglan..kanske ska ni göra piggar istället eftersom många billiga bröstselar inte har snabbkoppling utan fast läderögla.

Där fick du några tips!

Tack för tipsen :bow:
Vi ska testa så att den inte blir baktung, det hade jag inte tänkt på innan men det ska vi göra!

Okej, jag har för mig att bakselefästet ska sitta ungefär vid virveln? Eller längre fram? Får mäta det också.
Ja vagnen har långa skaklar. Du kanske har rätt i att man kan korta dem, det kanske man kan göra när man ändå ska flytta upp dem, borde ju vara enkelt gjort. Får sätta hästen i vagnen och kolla på det också.

Ja jag får se vad selen har för koppling, har ju mailat och frågat så jag får se när jag har fått svar.
Väntar med att fixa skakelfästena tills jag vet hur selen ser ut i fästena. Det kanske är lika bra att göra piggar förresten, då kan man ju ha den till olika selar?
Jag har ett par såna där läderremmar från börjes som kallas skalmrem (de med lite större spännen så att man kan spänna fler remmar än en i den) har för mig att man skulle kunna göra ett sorts snabbfäste av dem? Var det inte du _L_ som tipsade om det?

På tal om svängel förresten, jag har ett rejält rör på 90 cm som ska bli svängel. Är det för långt tror ni?

90 svängel blir bra! Man sätter den ju så att den får det spelrum som behövs.

Jo man kan sätta skalmögglan på uppehållsremmen på däckeln (den som håller uppe dragringen) så har man höjt skakelfästet! :)

/L

Den ska visst vara tillverkad av ett företag som heter typ HorseWorks, i England.
Jag tänkte att om man lägger en rejäl padd under bröstan och en för nacken där bröstan ligger + en däckelpadd som jag har hemma, och jag har en HMC baksele i läder hemma och en hel del annat remtyg så jag kan komplettera om det behövs (har en komplett loksele med, med diverse tillbehör och prylar, draglinor mm.).
Ska ju som sagt inte direkt köra hårt och väntar mig inte att den ska hålla en livstid :smirk:

La upp bilderna på min bucket också i fall de ovanför inte funkar:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/namnls.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/namnls9.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/namnlsK.jpg

Nej nu har jag efter en funderare kommit fram till att denna sele verkar lite väl klen, framför allt bröstan, jag är lite tveksam. Den blir nog för liten för min dam.
Köper hellre en Equilex som är "ställbarare" (?), verkar bättre tycker jag nog eller?
Tror också att bröstan är lite för klen för min häst, Equilex ser bredare ut.

Nej jag tycker du ska köpa en equilex istället :smirk:
En nylon sele kan väl ge skav??
Equilex brukar svara på mail, så fråga vilka mått tex selen i strl full har och hur bred bröstan är! :idea:

Men varför duger inte lokselen?
En brösta ska ju inte vara för bred heller!

Kan du inte slänga in en blid här på hästen?
Gärna från sidan om du har! :)

/L

Jag har beställt en från Equilex som jag ska prova på henne om den passar.
Lokselen duger fint på det sättet, men jag den går inte bra ihop sig med vagnen, och jag har inte råd att köpa en ny vagn.. Enklare och gratis att bygga om den lite så passar den bröstsele perfekt! :) Ska prova bröstselen på syrrans travhäst också och passar den så kan ju köra bägge (dock inte samtidigt vi har ju bara en vagn).
Ska dock ha kvar lokselen, om man ska köra nåt annat än rockard nån gång menar jag, typ fyrhjul eller annat tyngre.

Hästen :love: En nordis, hon är ganska liten och relativt lätt bara 151 cm och cirka 590 kg.
Hon har inte jättelågt ansatt hals tycker jag. Eller? Hon har dragit i bröstsele förut och hon verkade inte bry sig ett dugg och det verkade inte trycka på strupen det minsta.

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder014.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Nyabilder012.jpg

Med loksele på sig.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Lina002.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
E
Körning Ja, jag snackar om skaklarna alltså. I morgon är det dax för total rockard-makeover :p och jag kan inte bestämma mig! Nu har jag ju...
Svar
19
· Visningar
1 245
Senast: _L_
·
E
Körning Okej.. jag har ett litet dilemma ;) Jag har en svetsande morbror som har lovat fixa rockarden till mig, han ska fixa svängel och längre...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Egonson
·
E
Körning Titta här vad jag hittade, två bilder på min häst i lokselen! Så bra, nu kan jag fråga er som kan om den sitter bra eller vad som...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.