Ändra totalvikt på släpet?

Sv: Ändra totalvikt på släpet?

Har man en sån slamkryparbil så kan man ha ett släp med totalvikt 1460kg även med Bkort men inte lasta mer än till 1300kg. Det är ett undantag.

BE är för övrigt alltid en bra investering!

Tyvärr fungerar det inte så :-(
Du må få köra det tomt. Men du får inte lasta en pinal i det.

Har släpet en totalvikt på 1460 får du inte hänga det på bilen om den inte får dra 1460.
Samma sak gäller även om bilen får dra det men föraren på sin B behörighet inte får.

Och om bilen bara får dra 1300 kr oavsett körkort (Max släpvagnsvikt, kg) så får inte häst o släp väga mer. Även om det står släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460.

Eeh. Det låter väl rätt logiskt tycker ju jag, men det har ju inget med BE att göra. Nu framgår det inte om det är så att bilen eller körkortsbehörigheten bromsar.

Har aldrig sett ett sådant bevis men det kan nog finnas :-S

Jo, är det en slamkrypare så får du.

Då säger registreringsbeviset att B-kortet får dra högre än bilen. Då är det OK att med b-kort koppla totalvikt enligt den raden (t ex 1460 kg), men aldrig ha högre bruttovikt än bilen får dra (t ex 1300 kg).

Undantag, men de finns (vi har två sådana bilar).

Dessa undantag :-P

Min försäkringssnubbe förklarade att man alltid går efter totalvikten då man inte kan bestämma vikten om ett ekipage stannas och det inte finns våg.

Så fort man lastar något i släpet är det totalvikten som gäller och då får den inte kopplas till en bil som inte får dra dess totalvikt.

Men finns det undantag så gör det ju :-)
Det rör ihop det en del :-P

Också helt fel. Oavsett om släpet är tomt eller lastat är det totalvikten som gäller för b-behörighet.

Kan väl erkänna att jag inte läst BE teorin. Läste CE, och då tittar vi inte på pb bevis utan på lastbilar, o där finns det inga sådana regler :-P
För övrigt rör ju inte den regeln någon med BE, så då kvittar det ju ;-)

Ja så förklarade han iaf. En vän lånade mitt släp och blev påkörd.
Trodde ju självklart att han hade kollat upp att han fick dra det men icke.
Handläggaren sade då att hade han haft något i släpet hade försäkringen inte gällt då han inte fick dra det.
Men eftersom det var tomt tog försäkringen det och jag fick 2 nya axlar :-D

Det var en snäll handläggare att ersätta skada vid olovlig körning.

Slamkryparen gäller på B-kort, så den har ingenting med BE-teorin att göra.

Men alla sådana här trådar visar bara varför det borde vara obligatoriskt med BE för alla släp över 750kg.

Ja så har jag också fattat det. Citerar ut senaste Häst & Ryttare: "Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet ger med de nya reglerna rätt att köra en bil och ett släp som sammanlagt väger 3500 kg. En nyhet är "utökad B-behörighet" som gör att totalvikten får vara Max 4250 kg. Men för detta krävs ett särskilt körprov. Reglerna gäller från 19 januari 2013."

Detta tolkar jag som att jag kunde skippat att typa ner egentligen. Men gjort är gjort:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 649
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 854
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka