Andra funderingar ang. Hackamore

I

idalina

Ska på 2dagars hoppkurs i helgen med min 04a. Men jag kan inte bestämma mig för vilket bett jag ska rida henne på.
Rider antingen på;
*tredelat "apple mouth" fullcheek.
*eller på ponnyhack.

Då jag hoppat på fullcheeket har hon varit lite för stark i själva HOPPMOMENTET (men gått jätte bra i framridningen och uppvärmningen när vi jobbat lite mer dressyr)

När jag rider på Hackamoren är hon känsligare och inte alls lika "dragig" som hon kan bli med bettet (I hoppningen).
MEN hon lyssnar inte ens i närheten lika bra i dressyren och på marken som hon gör med bettet. Dilemma?:crazy: haha, samvetskval.

Vilket bett skulle ni ridit på?

Käkremmen på hacket är i läder, mankanskekanbyta ut det mot en kedja så det blir skarpare? Eller kanske byta ut "nosdelen" (som är i läder och tjockt vadderat) mot hamparep med fårskinn? Det finns ju 100 sätt att rida på hackamore.
Eftersom hon är 04a så är ju hoppningen relativt enkel, och markarbetet spelar stor roll.

Sammanfattning;

hackamoren; Känslig, lyhörd i hoppningen MEN stark och okoncentrerad på marken
Fullcheek: Stark och okoncentrerad i hoppningen MEN känslig och lyhörd på marken.

Sv: Andra funderingar ang. Hackamore

Jag hade nog tagit bettet. Markarbetet är ju viktigaste delen i hoppningen! Själva hoppningen är det väl meningen att ni ska utveckla på kursen :)?

din häst är 4 år?
vaför hoppkurs i så tidig ålder?

Det är ju faktiskt januari nu så 04:s årgång får börja tävla nu, upp till 1 m. Varför inte hoppkurs?

Jo ja vet, men hoppkurs, räcker de inte med hoppträning på en så ung häst för rent fysiskt är den ju fortfarande 3

Citerar TS

Eftersom hon är 04a så är ju hoppningen relativt enkel, och markarbetet spelar stor roll

en enklare hoppkurs med lättare övningar ser jag inte som något problem.

Hm, jo. Jag räknade faktiskt med att det inte ska vara några problem med en 2 dagars hoppkurs för unghästar. Eftersom hon till och med skulle få tävla nu. (det skippar vi dock ;)).
Tänkte att det skulle bli schysst att göra något ordentligt innan hennes långa vintervila.

Är dock fortfarande osäker på om jag ska rida på bettet eller ej. Eftersom jag upplever att hon är så pass stark på det att det blir dragkamp mellan hindrena..hmm.. svårt. dumma, dumma.

Jag skulle tagit bettet. Eftersom att hästen går bättre på det vid markarbetet så kommer den nog vara mer avslappnad och även hoppa bättre. men börja rid på bettet och börja hoppa med det så kan du ha med hackamoret och om du känner att hon blir för stark och om tränaren säjer det är det ju bara att byta till hacket.
Så ta med båda och börja med bettet iaf :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 022
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar