Ändra bomvidd på Kentaur?

Zofie

Trådstartare
Någon som har gjort det?
Jag har en Kentaur Electra som jag skulle behöva bredda från bomv. 3 till 4.
Vet att det ska gå att ändra bomvidden på dem, men är det någon som vet om det finns någon i Sverige som kan göra det? Vart isf? Eller måste man skicka iväg sadeln till tillverkaren?

Problemet är att jag inte kan vara utan min sadel mer än ca 2 veckor pga tävlingar under våren, så om man måste skicka den till tillverkaren så tar det säkert längre tid än så. Inom Sverige bör det ju däremot gå relativt fort.

Kentaurs hemsida så står det att en person som har erfarenhet av sadelreparationer kan bredda den, alltså låter det inte som att man måste skicka den till dom. Men jag förstår inte riktigt hur det går till? Som jag kan fatta det låter det som att dom byter ut något slags koppjärn?
Jag citerar från hemsidan:
"Iron braces of front chambers are available in sizes (widths) - 1 (small), 2 (medium), 3 (wide), 4 (extra wide). It is possible to change the iron brace if necessary. This exchange can be done by each saddler who have some experience with saddle reparations."

Någon som har bättre koll än jag?
Vad kan det tänkas kosta?

Tack på förhand! :)
 
Sv: Ändra bomvidd på Kentaur?

Jag breddade min Kentaur för ca 2 månader sen från smal till normal.
Jag gjorde det hos en välkänd sadelmakare för en tusenlapp.:) Det tog bara några dagar dessutom. Min sadel har de iaf inte bytt något järn i, utan de värmde om den. :banana:
 
Sv: Ändra bomvidd på Kentaur?

Åh, det lät ju jättebra! Kan du vara snäll och PMa namnet (eller ev. hemsida) på sadelmakaren?

Måste passa på och fråga om du blev nöjd med det, och hur stor skillnad du märkte på vidden (uppskattningsvis)?

Och förresten; märkte du av att den blev mer böjd?
 
Sv: Ändra bomvidd på Kentaur?

Puttar upp tråden en gång, i hopp om fler svar!
 
Sv: Ändra bomvidd på Kentaur?

Jag är jättenöjd med resultatet. Vet inte riktigt hur mycket det skiljde i vidden men tycker den blev ganska mycket bredare. Sadeln blev aningens mer böjd, men det är knappt märkbart, ingenting som gjorde att den inte passade min häst längre. jag pm:ar namnet på sadelmakaren :)
 
Sv: Ändra bomvidd på Kentaur?

Jag måste också ändra bomvidden på min sadel. Du får gärna PM:a namnet på sadelmakaren till mig med =)
Dock bor jag i Luleå så i värsta fall får jag skicka den.
 
Sv: Ändra bomvidd på Kentaur?

Hej!

Gammal tråd, men jag tar gärna ett PM jag med. Ringde närmsta sadelmakaren idag och de hade ingen aning om vad jag pratade om när jag ville bredda min KenTaur.

mvh
SL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp