Andra året i rad!!

Arvid

Trådstartare
Vårt älskade fjordsto Hilma fick sitt första föl förra året som tyvärr dog vid 2 dygns ålder. :cry: Nu slutade allt lyckligt när hon 10 dagar senare blev fostermamma till en av Järvsöfaks söner som misst sin mamma. :love:

Hilma betäcktes om med en annan hingst och nu har vi väntat och väntat på att den lilla parveln som galopperat runt i magen på Hilma skulle komma ut.
03.18 i morrse gick så äntligen vattnet och några minuter senare föds en liten kille som tyvärr var dödfödd....:cry:

Vad är meningen med livet kan man undra,ska verkligen Hilma inte kunna få en alldeles egen bäbis att ta hand om?? Nu är hon åter igen anmäld till ammajouren,....men är det verkligen rätt?? Förra året var hon jätteduktig med sitt bonusbarn och skulle säkert vara det igen..... Men är det bättre att hon får sörja sin son och sen gå vidare utan att angagera sig i ett annat föl.??
Skulle hon må bättre av att få göra det och sen få njuta av sommarens alla rid & körturer som hon nu kan göra?? Närmsta dagarna får visa hur det blir, skulle ju inte heller kunna låta bli att hjälpa ett föl som behöver en bonus mamma......

Nu var det redan bestämt att Hilma inte skulle betäckas i år,frågan är om vi verkligen vill utsätta henne för en dräktighet igen...

Kommer att ta reda på råmjölken nu och lägga den i frysen,kanske vi tackar nån där uppe en dag att vi har den till hands.

Tårarna flödar i sorg för Hilma och den lille killen, och jag vet att det kommer att vara tungt att ta reda på fölisen om några timmar,men jag vet också att livet kommer att gå vidare trotts all sorg........

Hoppas nu att nästa fölning går bättre och att vi senare i sommar får glädjas åt en skuttande fölunge ute på de gröna ängarna :love:
 
Sv: Andra året i rad!!

Usch lider verkligen med dig o ditt lilla sto. Svårt i denna stund att förstå men allt kanske var meningen på nått vis. Man måste tro det för att orka.
Det enda jag blir fundersam över är om det är nått fel på henne, nånting i livmodern som gör detta. Åk in till en klinik o gör alla tänkbara tester när hon sedan mår bättre o även du o kolla. det kan vara nån enda liten hormon eller nått sånt som gör detta fel. Kan även vara att hon bara haft enorm otur eller rent av är bärare av abortvirus. Tyvärr är det så lång inkubationstid på abortvirus o alla hästar blir inte dåliga av det, dom kan vara bärare hela livet utan att smitta eller bli sjuka själva förutom att dom kastar fölen eller dom är dödfödda.

Men kämpa på så löser det sig till det bästa ska du se! Jag skulle personligen låta henne bli mamma till en liten behövande fölunge...:crazy:
 
Sv: Andra året i rad!!

Näää vad jag tycker synd om er :cry:
Om Hilma verkar gilla att ta hand om andras fölungar skulle jag låta henne göra det. Men sen skulle jag nog även fundera på om jag ville betäcka igen, jag tror inte jag skulle gjort det. Men det är ju jätte svårt att svara på när man inte varit igenom det.
 
Sv: Andra året i rad!!

Hilma hade varit ute på ammajouren knappt en timme när vi fick ett samtal om att sto behövdes till ett varmblodsföl i Jämtland. Bestämmer att vi ska hjälpa till med detta föl och vad händer inte då!!?? Hilma får ett livmoderframfall,dock ser det ut som att det ska gå vägen,efter att veterinären lagt den till rätta har den stannat i sitt läge. Nu är Hilmis noga övervakad och satt under medicinering och vi ber till han däruppe att vårt sto ska få stanna kvar hos oss.........
 
Sv: Andra året i rad!!

Men vad hemskt. Har inte ni och Hilma varit med om tillräckligt?
Hur går det nu med den lilla som behövde en mamma?
Håller alla tumamr jag har för att Hilma ska få vara kvar med er!
 
Sv: Andra året i rad!!

Nej men usch, vad ska man säga? :cry:
Vissa drabbas då av allt elände... Jag lider med er!

Håller tummarna och skickar styrkekram genom cyberrymden!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 304
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 099
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 861
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp