3 veckor med medicinering nu.
Idag tog jag ner hästen till ridhuset för att longera henne annars har hon fått gå i sin kuperade hage med kompisarna.
Efter 5 minuter får man ändå säga att det var en skillnad mot kliniken. Hon blev inte svettig samt att hon orkade till och med svära åt mig när jag manade på henne. Vidgade näsborrar och lite flåsig och mer bukandning, ja.
Så, jag vet inte riktigt vart vi hamnar men får medicinera klart dvs 3 veckor till.
Knapplån:
Vilken intressant tråd och vad många olika perspektiv alla bjuder på!
Min häst har gjort en utredning gällande flåsighet. Hon har aldrig hostat, utan bara varit flåsig i galoppen och jag dammsög nätet på information om struplock, allergier, hjärtproblem och var nog en jobbig matte i ögonen hos veterinären.
Tre veterinärbesök blev det, varav den sista var endoskopi under arbete (ridning). Veterinären var inte alls bekymrad över hjärtat, utan gissade på allergi, trots att ingen förbättring skett när vi vid besök nummer två ordinerats kortison.
Då var det maj, juni och hon var i sämst skick. Vid avmaskningen visade det sig att hon hade mycket mask och min teori var att hon kanske därför också hade ett nedsatt immunförsvar?
Nåväl, sommaren kom och veterinären tyckte jag skulle avvakta och återkomma om problemet kvarstod under hösten. Blodprover som skickats till Tyskland visade att hon var allergisk mot gräs och insekter!
I oktober flåsade hon lika mycket, och då var det väl knappast pollen?
Jag hörde av mig till veterinären igen och hon föreslog att vi inväntar februari/mars och sedan kör hypersensibilisering, men jag hade funderat vidare och undrade om det kunde vara hösilaget hon inte tålde?
Problemen kom nömligen nästan direkt när jag fått hem henne; och på provridningen hörde jag iaf inget flås i galoppen.
Till hela historien hör att hon importerats från Irland under hösten, ridits normalmycket, men egentligen var hon bara precis inriden när hon kom.
Under våren fick hon några viloperioder men hon hade inga riktigt allvarliga symptom. Flåsigheten orsakade ingen orkeslös känsla, bara att det var tungt att andas.
Veterinären trodde att hösilaget kanske var långsökt, men det kanske påverkar magen som gör att hon mår lite dåligt och att det i sin tur påverkar andningen? Vi kunde iaf prova att byta ut det mot torrt hö.
Nu har jag bytt höet sedan den 12 november och flåsigheten har successivt försvunnit. Lite grand kan man höra henne flåsa om jag galopperar tex fem varv i ridhuset. Innan var det i princip direkt i galoppen.
Hela andningsproblemet har skapat så mycket huvudbry hos mig, så allt som skrivits i denna tråden har på olika vis gett mig hjälp.
Min teori om hösilaget var kanske inte helt fel, när jag läser att andra haft problem med magen? Jag funderar även på det där med känslighet för mögelsporer.
Nu får vi se vad som händer när våren kommer och om hon reagerar mot pollen och/eller gräs.
Kanske har jag bara tur just nu, och det inte alls är höet?
Så klurigt det är, det här med andningsapparaten!