Andningslarmet gick!! Erfarenheter av babysense med co-zee ("säng i sängen")?

ako

Trådstartare
I natt hade vi ett litet trauma här. Ludvig, 13 dagar, sover mellan oss i en co- zee-säng med Babysense andningslarm (vi har även ett respisense, men skaffade babysense och co-zee sängen för att det kändes bra att ha honom i sängen men skyddad från oss, och just för att Babysenselarmen har så gott rykte). Tidigare (vi har haft larmet drygt en vecka) har det snällt blinkat grönt och det har känts jättetryggt, men i natt larmade det TRE gånger!!!

Babyn har verkat opåverkad alla tre gångerna, och jag har inte märkt på honom att han verkligen skulle haft ett andningsstopp, men ändå. Jag har så klart varit i kontakt med sjukvården (såväl sjukvårdsrådgivningen, BVC och BB), men de tycker inte det verkar vara någon fara, och snarare verkar det vara lite åt "snörpa på munnen åt hysterisk mamma som köpt andningslarm på internet till frisk och fullgången bebis :(", och " företagen bara tjänar pengar på oroliga föräldrar med att sälja larm". Har letat som en tok på internet, men inte hittat någon som har babysense med co-zee ("säng i sängen"- säljs även den via andningslarm.se), men hittar ingen med erfarenhet av just detta. Däremot verkar alla vara nöjda med babysense i originalutförande, och det verkar vara ovanligt att det falsklarmar - vilket ju tyvärr stödjer att lillen faktiskt slutade andas i natt.

Vad 17 ska man göra? Som sagt, vården säger bara lugn, lugn, men trots allt verkar ju Babysense som ett tillförlitligt larm. Är helt förbi av trötthet (för innan larmet gick första gången vid fem i natt hade vi varit vakna till tre då han skrek och antagligen hade ont i magen), och när det hade gått två gånger kunde jag inte sova en blund mer (första gången blev jag inte så rädd eftersom han verkade helt OK, så jag tänkte att det nog var falsklarm eller så, och tredje gången var på morgonen när jag var ute och fodrade och sambon var ensam med babyn). Och i natt lär man ju INTE våga sova - och samtidigt, hur länge kan man hålla sig vaken utan att kollapsa? Självklart får vi ju turas om, men ändå.

Förlåt långt och rörigt inlägg. Är rätt utmattad och orolig för den lilla fina :(...

Någon med erfarenhet av babysense i kombination med co- zee?

Sv: Andningslarmet gick!! Erfarenheter av babysense med co-zee ("säng i sängen")?

Kan han ha hållit andan efter varje magknip? Det gör min tös nämligen så jag blir orolig och ruskar lätt på henne!

Sv: Andningslarmet gick!! Erfarenheter av babysense med co-zee ("säng i sängen")?

Det är därför andningslarm inte rekommenderas till "vanliga friska" bebisar, bara på rekommendation av sjukvården, de utlöser väldigt många falska larm som snarare bara skrämmer upp föräldrarna.

Jag vet att du tycker så, jag har läst det i en tidigare tråd, men samtidigt så finns faktiskt risken för PSD- även för friska bebisar, och det verkar vara ganska ovanligt med falsklarm... Och visst, jag är orolig och ledsen i dag, men samtidigt, om det nu faaktiskt var "på riktigt" i natt (vilket vi nog aldrig får veta), och han faktiskt hade dött utan larmet så hade jag varit utom mig av förtvivlan och råkat ut för det definitivt värsta traumat i hela mitt liv, och antagligen i princip aldrig återhämtat mig...

de utlöser väldigt många falska larm som snarare bara skrämmer upp föräldrarna.

Var får du det ifrån?

Jag hade ett Nanny-larm som larmat EN gång på 1½ år. Då låg bebin insnurrad i täcket med förtäckt mun i hög värme.

Enda anledningen att de inte rekommenderas är att man inte tycker det ekonomiskt att slänga ut 1500 kr per barn för att kunna rädda "bara" 40 barn per år.

Bebisar kan ju ha andningsupphåll och komma igång av sig själva igen, det är säkert myyycket vanligare än att de dör av PSD.

Men jag väcks gärna de gångerna ändå.

Kan han ha hållit andan efter varje magknip? Det gör min tös nämligen så jag blir orolig och ruskar lätt på henne!

Kan ju ha varit så, men samtidigt så var han lugn och sov alla tre gångerna. Tack för tipset i alla fall!

ursäkta om jag kapar lite av din tråd, men jag vill ändå tacka dig Silverkedjan för dina kloka råd angående andningslarm som jag nu köpt till min kommande bebis. Jag tycker det verkar helvettigt, och jag tycker kostnaden är helt rimlig.

Jag vill inte verka dryg eller osympatisk på något sätt, men det är en teknisk pryl och sådana är inte perfekta. Varför tjuter brandlarmet ibland, när ingen rök finns? Varför slår mammas TV på sig själv slumpmässigt? Varför funkar fläkten i min laptop ibland, men inte alltid?

Det är tekniska prylar och de kan fela. Jag tror inte att andningslarm är annorlunda på den punkten.

Jag har aldrig hört om att det skulle falsklarma ofta som du påstår ?

Jag kommer givetvis köpa ett andningslalarm, känns tryggare även om det skulle falsklarma faktiskt.

Det är därför andningslarm inte rekommenderas till "vanliga friska" bebisar, bara på rekommendation av sjukvården, de utlöser väldigt många falska larm som snarare bara skrämmer upp föräldrarna.

De falsklarmar ju knappast titt som tätt, det händer, och då är det oftast för att sensorplattan hamnat konstigt eller barnet kommit på sidan av det, mitt larm har larmat en gång. Och jag tar den oron hellre än oron att hon skall sluta andas och jag inte märker något :(
Jag har BÅDE plattlarm och lilla blöjlarmet, som används vid olika situationer. Och de har lugnat mig mycket!
Tror att det är en personlighetsgrej vad som lugnar resp. stressar upp föräldrar.

Han kan ju absolut haft andningsuppehåll, larmet larmar väl efter 20 sekunder och de kan ha uppehåll på det dubbla och fortfarande börja andas igen. Jag har också en co-zee, men har inte använt det så mycket, när vi samsov använde jag respisense. Det kan jag inte använda längre dock för nu är hon så stor att hon pillar av det ;).

Annars så kan ju själva sensorplattan som är insydd i madrassen kanske skjutits lite åt sidan så den kan låsa fast sig liksom. Jag skulle pilla igenom alla kanter och puttat lite, kolla att inget gått igenom tyget som kan hindra plattan från att fungera optimalt. Se plattan som en superkänslig våg, inget får liksom hindra balansen i den.

Jag tycker inte du skall oroa dig dock, vissa uppehåll är ju normala. Mitt larm larmade en natt, jag blev skiträdd, jag skrev en tråd om det (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=916040). Även om det var ett fellarm, så är det ju bättre med 100 fellarm än att man missar ett riktigt tillbud.

Konstigt att just du missat det eftersom det går att hitta överallt, exempelvis googla artiklar, rön, undersökningar.
Men eftersom du säkert vill ha annan fakta som vanligt kan jag meddela att barnläkaren & bm vid mitt sjukhus sa att det inte var onödigt i vanliga fall,när jag frågade om jag borde köpa ett.

Bebisar kan ju ha andningsupphåll och komma igång av sig själva igen, det är säkert myyycket vanligare än att de dör av PSD.

Men jag väcks gärna de gångerna ändå.

Är det belagt att andningslarmen bidrar till minskad spädbarnsdöd?

Vad jag läst har inget barn dött i PSD som haft ett andningslarm. Vilket iofs inte säger så himla mycket - jag har inte sett statistiken men det kanske är för litet urval som har andningslarm för att det skall betyda något. Man skall ju inte glömma att det är väldigt OVANLIGT med PSD ändå.

Är det belagt att andningslarmen bidrar till minskad spädbarnsdöd?

På så vis att det inte finns något barn som dött i PSD och sovit på larm.

Men det är inte gjort några randomiserade studier där man gett 10000 barn larm och 10000 inte larm för att se vilka som dör mest. Antar att det skulle vara lite svårt att få folk att vara med om de blev lottade till olarmade gruppen :crazy:

Barnläkare och BM som jag mött här i GBG har faktiskt alla rekomenderat andningsalarm som trygghet om man känner att man vill, dvs inte alls som en onödig pryl om man har ett friskt barn när man lämnar BB..

Frågade faktiskt speciellt då jag var på Barnsjukhuset för några dagar sedan ..

Så det är tydligen olika från läkare till läkare det där?

Man gör väl som man själv vill med larmet, men att påstå att det fellarmar ofta tycker jag är lite missvisande..

På så vis att det inte finns något barn som dött i PSD och sovit på larm.

Men det är inte gjort några randomiserade studier där man gett 10000 barn larm och 10000 inte larm för att se vilka som dör mest. Antar att det skulle vara lite svårt att få folk att vara med om de blev lottade till olarmade gruppen :crazy:

Om jag vågade vara kallsinnig skulle jag säga: ge dem ett placebolarm (jag menar en larmattrapp, ett larm som är som ett sockerpiller men ser ut som ett vanligt larm).

På min tid som spädbarnsförälder (sent åttiotal) förekom inte larm, inte hemma hos folk i alla fall. Och kanske på grund av det har jag kommit att tro att SPD är svårare att komma åt än så. Om det är så att larm löser problemet är det ju fantastiskt bra, men jag har lite svårt att verkligen tro det, känner jag.

Om SPD är att barn slutar andas, så verkar det för mig nästan för bra för att vara sant att man skulle kunna "skaka igång" (pussa igång, verkar mer troligt) andningen igen sedan man väckts av larmet. Jag trodde helt enkelt att SPD var mer obevekligt än så.

Självklart är jag bara glad om jag har fel.

På min tid som spädbarnsförälder (sent åttiotal) förekom inte larm, inte hemma hos folk i alla fall. Och kanske på grund av det har jag kommit att tro att SPD är svårare att komma åt än så. Om det är så att larm löser problemet är det ju fantastiskt bra, men jag har lite svårt att verkligen tro det, känner jag.

Om SPD är att barn slutar andas, så verkar det för mig nästan för bra för att vara sant att man skulle kunna "skaka igång" (pussa igång, verkar mer troligt) andningen igen sedan man väckts av larmet. Jag trodde helt enkelt att SPD var mer obevekligt än så.

Självklart är jag bara glad om jag har fel.

Nej, det är så "lätt". PSD är bara att barnet glömmer att andas. Barn med ökad risk för PSD pga för tidig födsel etc som övervakas på sjukhus har larm. De väcks av pipet, annars av att man tar upp och väcker dem.

Har de slutat andas av något annat skäl och inte går att väcka om man kommer i tid så är det inte PSD utan en annan dödlig sjukdom.

Larm löser ju problemet, men man tycker inte det är värt att rädda så få liv med så mycket pengar så man delar inte ut larm från landstingen. Risken i varje enskilt fall är ju så liten.

Jag tycker dock det är lite horribelt att man som förälder inte vill minska den risken till noll för att spara 1500 kr. Vi hade en gratis mycket beg barnvagn istället.

Jag tycker att det handlar om mer än bara PSD - om barnet fått nåt i halsen, lagt sig ner i kudden och håller på att kvävas... larmet meddelar att något är fel, och även om man bara en gång av tio kan göra något åt det, så är det värt att ha ett! Och vad jag förstår kan man oftast väcka upp barnen igen, eller iaf ringa ambulans och utföra HLR tills de kommer. Jag har mycket hellre en chans att göra något än att inte ha en chans alls 'för att de kan fellarma'. Då skall man väl inte ha brandlarm eller huslarm heller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka