Nalasmatte

Trådstartare
Har en fråga. Överallt läser man vad som är normal andningsfrekvens hos en häst.

Men om den har mer, vad är då för mycket? Vad är varning, och när är det akut eller allvarligt?

Har en fråga. Överallt läser man vad som är normal andningsfrekvens hos en häst.

Men om den har mer, vad är då för mycket? Vad är varning, och när är det akut eller allvarligt?

För att svara på den frågan så måste man veta hur hästens allmäntillstånd ser ut. Och vad som är normal andningsfrekvens för just den hästen.

Normalt är 8-16 andetag/minut. Om den andas mer än så i viloläge bör en försöka ta reda på vad det beror på. Kan vara smärtrelaterat eller sjukdomsrelaterat. Precis som att lära sig vad ens häst har för normaltemp bör en lära sig vad ens häst har för normal andningsfrekvens.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 305
Senast: Zetly
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 111
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar