Andning vid arbete och återhämtning

hanny

Trådstartare
Hej!
Funderar över min häst... Tycker han är flåsig vid arbete och har varit det ett bra tag. Han har stått länge och jag har trott att det berott på att han varit ur kondition. Nu är han i arbete sedan två månader tillbaka och borde fått upp konditionen, men han flåsar fortfarande vid ansträngning. Tycker också han har lång återhämtningstid, men vad är normal återhämtningstid vid medel arbete, skritt, tölt, trav, lite galopp i ca 40 minuter och andetag per minut vid arbete?
Vill gärna ha lite på fötterna innan jag ringer veterinären imorgon, så jag vet vad som är normalt/onormalt. Hostar inte, snorar inte. Hjärtat kollades förra året när han blev sjuk och det var ok.

Hanny

Sv: Andning vid arbete och återhämtning

Det där är så individuellt. Jag kan bara svara för min häst som efter ett snabbjobb i 1.22 tempo ligger runt 80-90 i puls efter 12 minuter, därefter kollar vi var tioende minut tills pulsen är i vilopuls igen, och går hästen stadigt och jämnt ner i puls anser jag det inte är någon fara. Egentligen handlar det inte om vilken puls hästen har efter en tid, utan det är återhämtningen som är viktig.

Jag har INGEN aning om vad en ridhäst har för puls efter 40 min arbete, jag ser dock på min travare om han går ett pass i paddocken där han måste bära sig och även får sträcka på sig i galopp, det är jättejobbigt för honom och även detta får upp pulsen på honom, vet dock inte hur det är med en ridhäst som redan är tränad för detta.

Efter ett jobb han gjorde i somras hade han inte återfått vilopulsen efter 30 minuter, det anser jag inte är normalt och han hade då inte gått ett hårt jobb heller .. så vi tog blodprov och det visade sig vara en infektion som hämmat honom. Har även klippt hästen nu då han lagt på sig en del päls, och jag tycker mig se en förbättring på hästen rent orkmässigt även med hjälp av de.

Har du någon koll på vad din häst brukar ha för puls efter arbete? Eller hur lång tid de brukar ta innan den är återhämtad?

Sv: Andning vid arbete och återhämtning

Min häst har varit onormalt flåsig vid arbete i dryga två månader och även vitsnorig om han gått riktigt -för honom/oss- hårda pass.

Så jag bad veterinär att göra endoskopi när jag ändå var inne på kliniken för tandkoll. Det visade på onormalt mycket slem i halsen och vet trodde på ett förkylningsvirus som inte velat ge sig. Så nu går han på slemlösande brustabletter i 10 dagar och vi hoppas att det ska räcka. Inget annat i halsen tydde på inflammation eller så...

Men om din häst har det vet ju inte jag, men lät lite som samma symptom där med andningen som var det jag reagerade på först hos min häst

Liknande trådar

M
Hästvård Hej! Jag har ett 5-årigt varmblodsto under inridning. Hon är ur kondition så jag tar det lugnt. Dvs promenad i skogen i 1-2 h utan...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: SharPay
·
Distans Frågade på hästvård men inga svar så tar mig friheten att fråga här med, och hoppas att inte moderator böir sur. Jag har (för första...
Svar
14
· Visningar
2 266
Senast: Alexandra_W
·
Y
Hästvård Min häst har sedan vi vaccinerade henne betett sig lite konstigt. 10/2 Vaccination; hästinfluensa, botulism, stelkramp...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: rocki
·
Träning Igår var min värsta dag som hästägare!. Skulle köra upp min + en unghäst dit där jag ska bo. Min häst har aldrig tyckt att åka transport...
2
Svar
22
· Visningar
2 532
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve