Andelsridhäst?

Leoni

Trådstartare
Minns att jag för några år sedan läste en artikel om ett par som precis öppnat vad som var någon typ at andelshästanläggning.

Dom hade en jättefin helt ny anläggning med ett gäng halvblodhästar och grejen var, vad jag minns, att man köpte en andel i någon av hästarna som man sen hade tillgång till ett par dagar i veckan.

Är det någon annan som minns detta och kanske vet hur det gick? Är hemsk nyfiken på om detta kan funka och om företaget finns kvar på det sättet
 
Sv: Andelsridhäst?

Jag vet inte vilken anläggning du syftar på, men jag har haft andelshäst på en sådan anläggning. Den har funnits i rätt många år. Vissa av hästarna ägs av den person som driver anläggningen, medan andra är privathästar som ingår i andelssystemet. Att vara andelsryttare var faktiskt toppen. Man betalade en månadskostnad för att ha en häst ett par-tre dagar i veckan. En dressyrlektion ingick i priset. Därutöver kunde man enligt överenskommelse träna hoppning, tävla etc.

Hur det bär sig ekonomiskt kan jag inte svara på, men eftersom anläggningen har funnits länge - måste vara minst tio år - så verkar det funka. Men man ska nog ha lite tur med förutsättningarna också. Jag tror t.ex. att det har funnits en del pengar att sätta in när det skulle byggas nytt stall m.m. Hur det är med vita/svarta löner till stallpersonalen vågar jag inte sia om, för jag har ingen aning. Jag föreställer mig att det är rätt avgörande att kunna hålla personalkostnaderna nere.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 829
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp