Andelsfunderingar

M

mihaf

Vi har en 2-årigt sto som vi har fött upp själva, jag tog tränar licens ht-08.Jag är nybörjare med trav,tycker de är skit kul:).nu till mina funderingar, har några som är intresserade att köpa andelar i henne.hur gör man? ska dom köpa in sig i hästen? hur mycket i mån.:confused:

Sv: Andelsfunderingar

Fundera först på om du är beredd på att ta "trycket" från övriga delägare när de börjar tycka att det är dags att komma till start eller lägga ner...

Hur mycket du ska ta/månad bestämmer du väl själv?

Det är bara att skicka in ett nytt ägarskifte och skriva till delägarna.

Något du ska tänka på:

Inköp av alla dessa prylar som behövs vid träning/start o hur dom ställer sig till att vara med o dela på den kostnaden som oftast blir mycket dyrare än själva hästandelen.

Sen är det du som står där med allt arbete, även när du är sjuk.

Anledningen att jag funderar på att sälja andelar på "sanni" är just att det har kostat mycke pengar när man är helt ny när det gäller trav......

Jag sålde andelar i 2 av mina hästar till släktingar men aldrig igen. Så länge allt gick bra var det frid och fröjd. Men sen blev det mkt tjat om när hästarna skulle starta, vem skulle köra och om kostnader fast vi hade väldigt tydligt avtal.:mad: Blev bara less på det hela så nu äger jag mina pollar själv och aldrig mer en delägare. Så tänk igenom saken noga och var jätte noga med att skriva ett ordentligt avtal om vad som ingår.

Vi har en 2-årigt sto som vi har fött upp själva, jag tog tränar licens ht-08.Jag är nybörjare med trav,tycker de är skit kul:).nu till mina funderingar, har några som är intresserade att köpa andelar i henne.hur gör man? ska dom köpa in sig i hästen? hur mycket i mån.:confused:

Du har för lite kunskap inom trav världen för att ha delägare jag tycker du ska ha hästen själv och leka o lära ingen som pressar dig för att hästen tjänar för lite pengar/kostar för mycket pengar. Det sägs att delad glädje är dubbel glädje men inte i travet tro mig jag har haft hästar i träning och det är inte roligt alls att höra allt skitsnack efteråt om man inte lyckats med hästen. Eller att "han e ju dum i huvudet se bara hur dum hästen var när han kört in den" trotts att man gjort allt man kunnat för att göra ett så bra jobb som möjligt och hästen var jätte snäll när man själv kört den men inte när ägaren själv svingar sig upp i vagnen. Lek och lär det är roligt och travet blir roligast utan press på sig. :):cool:

Du har för lite kunskap inom trav världen för att ha delägare jag tycker du ska ha hästen själv och leka o lära ingen som pressar dig för att hästen tjänar för lite pengar/kostar för mycket pengar. Det sägs att delad glädje är dubbel glädje men inte i travet tro mig jag har haft hästar i träning och det är inte roligt alls att höra allt skitsnack efteråt om man inte lyckats med hästen. Eller att "han e ju dum i huvudet se bara hur dum hästen var när han kört in den" trotts att man gjort allt man kunnat för att göra ett så bra jobb som möjligt och hästen var jätte snäll när man själv kört den men inte när ägaren själv svingar sig upp i vagnen. Lek och lär det är roligt och travet blir roligast utan press på sig. :):cool:

Kloka ord!

Jag har också haft "häst i träning" och never again.

Jag är benägen att hålla med ovanstående tre... Vi har bara delägare inom närmaste familjen (sambons pappa) och tro mig, det räcker. Det är visserligen inget tjafs, och han har andel i hästarna för att vi inte skulle klara oss utan honom, han både kör till tävlingar när jag inte kan ta ledigt, hjälper oss med foder om det krisar och så vidare så det var så självklart att han skulle vara med på en större del av våra nya unghästar.

Vi diskuterade att ta in fler delägare men jag tror att vi kommer att hoppa det, dels för att man får en betydligt större press då (och både jag och sambon har jobb att hinna med, det innebär kanske att man inte alltid kommer hinna in på bana och så vidare) och dels för att det brukar skita sig ändå... Tyvärr är det väl så att alla delägare brukar vara överrens när hästarna inte är några stjärnor. Men om de utvecklar sig till att bli stjärnor, vad händer då? Om du får ett bud på 200, och de andra vill sälja, hur ska ni reda upp det om du vill behålla? Ska du köpa ut deras procent, säg, om det handlar om 50% (bara ett exempel), för 100.000? Har du råd med en det? Sådana saker bör tänkas igenom innan, alla som köper en andel måste givetvis också ha rätt att avsäga sig sin andel och problemet kommer ofta om hästen blir riktigt bra, för då kommer de vilja ha bra betalt för sin andel också (visserligen tjänar ju en häst som är riktigt bra pengar, men sånt vet man inte, hästen kan bryta benet dagen efter likagärna).

Sedan är det kanske inte hästägarna som ska köpa selar, vagnar och så vidare till dig, det ska du givetvis hålla med själv, de som köper andelar i hästen ska självklart bara betala sin andel i hästen avarje månad (nu räknar jag med träningsavgift i det priset).

Kul att du tycker det är roligt med trav!

De är några redan som berättat om baksidorna med att ha travhäst, så jag behöver inte säga mer om det.

Några råd:
  • Skriv RIKTIGA avtal som gör klart vad som gäller. Prata med några som är erfarna om vilka situationer som kan och kommer att uppstå.
  • "Den som är med för att tjäna pengar får inte vara med", är en policy som en arbetskamrat till mig har på sina (proffstränade) andelshästar.
  • Tänk dig för två gånger innan du låter någon köpa in sig.
Svårt att veta vad du har för omkostnader. Hörde en amatör i TV-rutan förra veckan som sa att det är hälften så dyrt att ha häst i amatörträning kontra proffs. Vet inte hur väl det stämmer, men man bör nog utgå från ca 4000 kr i månaden för hela hästen. Som "nybörjare" kan man nog inte räkna med att få något för arbetet. Det är nog inte heller normalt att delägare betalar selar, vagnar m.m. Isåfall rår de ju om delar även i dessa grejor, vilket kan bli komplicerat om du skaffar fler hästar.

Jag tar gärna häst i träning igen men jag har idag inga problem att lämna hem hästen om det blir problem det är mera jobb än det är värt för min del :D

För min del var det inte så, utan mera att om man lämnar hästen till mig för att träna efter mina principer (och vinner efter 6 veckor) och då kommer man på att man nog vill träna si eller så. Och ändrar varje vecka. Lämnar man till mig får man ta att jag tränar efter MITT huvud.

Vilket var klargjort redan från början.

Aha så kan det ju vara med :( tyvärr. Jag kör på ungefär samma sätt hela tiden med alla hästar bara på olika banor ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 555
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka