Sv: Andelsfunderingar
Jag är benägen att hålla med ovanstående tre... Vi har bara delägare inom närmaste familjen (sambons pappa) och tro mig, det räcker. Det är visserligen inget tjafs, och han har andel i hästarna för att vi inte skulle klara oss utan honom, han både kör till tävlingar när jag inte kan ta ledigt, hjälper oss med foder om det krisar och så vidare så det var så självklart att han skulle vara med på en större del av våra nya unghästar.
Vi diskuterade att ta in fler delägare men jag tror att vi kommer att hoppa det, dels för att man får en betydligt större press då (och både jag och sambon har jobb att hinna med, det innebär kanske att man inte alltid kommer hinna in på bana och så vidare) och dels för att det brukar skita sig ändå... Tyvärr är det väl så att alla delägare brukar vara överrens när hästarna inte är några stjärnor. Men om de utvecklar sig till att bli stjärnor, vad händer då? Om du får ett bud på 200, och de andra vill sälja, hur ska ni reda upp det om du vill behålla? Ska du köpa ut deras procent, säg, om det handlar om 50% (bara ett exempel), för 100.000? Har du råd med en det? Sådana saker bör tänkas igenom innan, alla som köper en andel måste givetvis också ha rätt att avsäga sig sin andel och problemet kommer ofta om hästen blir riktigt bra, för då kommer de vilja ha bra betalt för sin andel också (visserligen tjänar ju en häst som är riktigt bra pengar, men sånt vet man inte, hästen kan bryta benet dagen efter likagärna).
Sedan är det kanske inte hästägarna som ska köpa selar, vagnar och så vidare till dig, det ska du givetvis hålla med själv, de som köper andelar i hästen ska självklart bara betala sin andel i hästen avarje månad (nu räknar jag med träningsavgift i det priset).