Anaplasma?

S

svartis

Någon som haft en häst med anaplasma? Hur behandlade ni? Blev det några kvarstående symtom?

Min förra häst hade det, jag hittade honom i hagen då han precis börjat bli dålig, inom någon timma hade benen börjat svullna och febern gick upp. Så veterinären kom ut och satte in behandlingen direkt. Sen fick han behandling 5 dagar till men var ju som vanligt redan dagen efter.
Inga kvarstående problem :)

Min ponny fick det när han var 26-27 år. Han fick enormt hög feber akut och jag ringde ut jourvet som chansade på anaplasma och behandlade mot det IOM att han var så pass dålig att man inte kunde vänta. Vi hoppades han skulle klara behandlingen.
Han ville inte ligga ner. Det har aldrig hänt. Så han kände nog att det fanns risk att han inte kom upp igen då. Det var inte säkert att han skulle klara behandlingen IOM att hjärtat lät lite ansträngt.

Hästen hade några tuffa timmar efter första behandlingen. Han svettades som bara den. Men efter ett par timmar var febern nästan helt borta, han drack, åt och lade sig och sov.

Sen fick jag ringa ut veterinär som sprutade några dagar till har jag för mig. Har för mig att det skulle sprutas intravenöst. Jag brukar annars kunna ge intramuskulärt själv.

Han fick inga men. Levde och mådde bra tills han blev 30 år och reds hela tiden.

Vår ponny fick det i augusti 2018. Han fick ingen annan behandling förutom febernedsättande.
Han var märkbart dålig i en månad men hade sen kvarstående problem i form av olika ledinflammationer (som jag är helt övertygad berodde på anaplasman) i ytterligare ca 4 månader innan han kunde friskförklaras helt.

Min f.d. medryttarhäst fick det och jag tror tyvärr vi var rätt sena på att förstå, det var först när han inte ville äta som jag kopplade. Trots det blev han helt bra. Han behandlades intravenöst två gånger om dagen i fem dagar med antibiotika. Var väl 9 då, eller ngt sånt?

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Hedinn
·
Hästvård Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev...
Svar
14
· Visningar
1 341
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka