Analystolkning

tomarn

Trådstartare
Jag fick just reda på analysen för hö jag sålt. Köparen fick göra analysen och jag stod för kostnaden. Nybliven hö-bonde som jag är tänkte jag kolla med er hästägare och hästkunniga vad ni anser om följande analys om det är något som behöver förbättras, jag vill ju odla så bra hö som möjligt.
Hö:et är torkat på slag.
Råprotein var lite lågt och energi bra enligt analysen, i övrigt inga kommentarer och det var där jag tänkte kolla med er.

Torrsubstans 84%

/kg foder
Smältbart råprotein 30 g/kg
Energi, foder 8.2 MJ/kg
Kalcium Ca 2.5 g/kg
Fosfor P 1.4 g/kg
Magnesium M 1.1 g/kg
Kalium K 13.0 g/kg

Eller
/kg torrsubstans
Råprotein 71 g/kg
Smältbart råprotein 35 g/kg
Energi, foder 9.8 MJ/kg
Kalcium Ca 3.0 g/kg
Fosfor P 1.7 g/kg
Magnesium M 1.3 g/kg
Kalium K 15.4 g/kg

Tacksam om någon förbarmar sig med lite åsikter :)

Sv: Analystolkning

Det var väldigt lite protein i höet, kvoten är på under 4.

Det kommer behövas kompleteras med mycket lucern eller något proteinrikt kraftfoder.

Det var mycket Kalcium, men det är inte skadligt vad jag har förstått.
Lågt magnesium och fosfor.

Det var ingen "superhö" eftersom det kommer krävas mycket kompletterande foder för att få till en bra foderstat = dyrare

Tack för det Belis05.

Då ska jag prata med lantmännen så får vi se om det går att lösa med gödning på åkrarna.

När det gällde skördetiden följde jag freefarm men det kan kanske skilja en del trotts att provstället bara är 4 mil från mig. Kan torkningsmetoden ha något med proteinhalten att göra? I det här fallet torkades ju hö:et på slag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar