Analysresultat?

T

Trollungen

Vi har nyligen fått analysrapporterna från två vallar och det är som följer:

Vall1
TS 81%
Smbrp 50g/kg foder (62 g/kg TS)
Energi 8,2 MJ/kg foder (10,1 MJ/kg TS)

Vall 2
TS 74%
Smbrp 34g/kg foder (46 g/kg TS)
Energi 7,6 MJ/kg foder (10,3 MJ/kg TS)

Vad tycker ni om dessa resultat? Jag är verkligen nollad när det gäller analysresultat så det jag vill veta är om resultaten är "bra" och om hästarna behöver mer protein (vilket jag tror...). Det är alltså inte frågan om foderstater! utan bara generella råd utifrån analysen.

Sv: Analysresultat?

Det där är väl normala värden. Om det behövs mera protein eller inte beror på dina hästars behov. Går inte att svara rakt av, men gissningsvis kan komplettering med proteinrikt foder behövas ihop med vall 2.

Sv: Analysresultat?

Tack för svaret! Precis som jag trodde :) Mitt problem är att vi inte vet vilka balar som är vall1 och vilka som är vall2 :crazy: så jag kompletterar med protein oavsett (och så får jag väl fodra med ögat som alltid...)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 363
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 851
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka