Analyslabb!

Rea

Trådstartare
ÄNTLIGEN har jag fått bonden att förstå att vi ska ha allt ensilage från samma parti :bump: , så nu kommer det att analyseras!
Har innan varit tvungen att köpa ensilage i småbal till mina hästar eftersom resterande inakorderingar tyckt att storbalarna med väldigt varierande kvalitet och Ts dugit bra, men nu ska de nya storbalarna gå till analys :banana: på "DiktatorKristels" begäran :cool:, eftersom min häst blev väldigt sjuk i höstas just pga alla hastiga byten och värden i grovfodret har merparten förstått vikten av bra grovfoder.
Vilket labb är att rekomendera, vilket använder ni och framför allt, VAD kollar dom i analysen?
 
Sv: Analyslabb!

Du kan ju åka ner till granngården och hämta en påse som du ska lägga hösilaget i och skicka iväg. Men du måste ta av ca 4-6 balar. Så det tar en stund innan du kommer att få veta svaret. Det räcker inte att ta från en bal. Du tar en tuss och lägger i en fryspåse tar ut luften från påsen och fryser in det i väntan på dom andra tussarna. Sedan klipper du det i småbitar och lägger det i påsen och skickar iväg det. Inte så svårt. Du kryssar för vad du vill ha för analys. Tex att det är till häst och mineraler, ts-halt, mj och smrp.
 
Sv: Analyslabb!

Det står adress på påsen från Granngården.
Men du kan ju även beställa direkt från www.analycen.se
Kommer inte ihåg dom andra ställena som man kan skicka analys på. Det kanske någon annan kan svara på?
Själv har jag bara tagit analycen.
 
Sv: Analyslabb!

Det billigaste tror jag är hjortenslab, tar ca 400 kr! Då är mineralanalys inräknat! Billigt och bra :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 550
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp