analysera plastade balar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Kan man använda en höborr och sen tejpa igen hålet i plasten, för att kunna analysera redan plastade hösilagebalar?

Jag har idag blivit erbjuden drygt 50 balar hösilage till ett väldigt bra pris (inkl hemtransport) och det är givetvis högintressant - förutsatt att det inte är skitvärden i det.
(det är inte helt otrevligt när bönder man köpt av tidigare ringer och erbjuder... :bow: )
Mina hästar och får går fortfarande på bete och kommer göra ett par månader till, så att börja öppna balar för att kunna analysera känns lite överkurs. Men jag skulle ju vilja veta vad de innehåller för att kunna bestämma mig för hur mycket av det jag vill ha - lite kan jag alltid ta hem ändå.
Kruxet är att jag behöver bestämma mig rätt snabbt, för att ge bonden en chans att hitta annan köpare om jag inte vill ha det, pga att de står på en åker är arrendet går ut och han ska avträda i mitten av september...

Sv: analysera plastade balar?

Kan man använda en höborr och sen tejpa igen hålet i plasten, för att kunna analysera redan plastade hösilagebalar?

Jag har idag blivit erbjuden drygt 50 balar hösilage till ett väldigt bra pris (inkl hemtransport) och det är givetvis högintressant - förutsatt att det inte är skitvärden i det.
(det är inte helt otrevligt när bönder man köpt av tidigare ringer och erbjuder... :bow: )
Mina hästar och får går fortfarande på bete och kommer göra ett par månader till, så att börja öppna balar för att kunna analysera känns lite överkurs. Men jag skulle ju vilja veta vad de innehåller för att kunna bestämma mig för hur mycket av det jag vill ha - lite kan jag alltid ta hem ändå.
Kruxet är att jag behöver bestämma mig rätt snabbt, för att ge bonden en chans att hitta annan köpare om jag inte vill ha det, pga att de står på en åker är arrendet går ut och han ska avträda i mitten av september...

Det går utmärkt att använda höborr och sedan tejpa igen hålet. Se till att du har bra tejp bara som inte släpper i första taget. Silvertejp kanske funkar...

Silvertejp kanske funkar...

Tveksamt, då det ju är en vävtejp som kanske släpper in luft när den suttit i väder och vind ett tag?

Det finns ju särskild ensilagetejp som är till för att laga balar med, det är nog säkrast att använda sådan. :)

Det går utmärkt att använda höborr och sedan tejpa igen hålet. Se till att du har bra tejp bara som inte släpper i första taget. Silvertejp kanske funkar...

Tveksamt, då det ju är en vävtejp som kanske släpper in luft när den suttit i väder och vind ett tag?

Det finns ju särskild ensilagetejp som är till för att laga balar med, det är nog säkrast att använda sådan. :)
tack båda två!
då ska jag bara hitta en höborr! :)
(och ensilagetejp)

Senast ändrad:

Hmm...
Google wasn't my friend... :(

VAR hittar man en höborr?
Jag tänker lämna in analysen på Lantmännens lab i stan, är det troligt att det finns en sådan att låna där?

haha, där ser man...
Fast det borde ju finnas på lite närmare håll, kan man tycka...

haha, där ser man...
Fast det borde ju finnas på lite närmare håll, kan man tycka...
Jo, det finns nog, men å andra sidan så bör det inte bli särskilt mycket frakt ändå även om det postas från finland.. Priset var också okej tycker jag:)

Hmm...
Google wasn't my friend... :(

VAR hittar man en höborr?
Jag tänker lämna in analysen på Lantmännens lab i stan, är det troligt att det finns en sådan att låna där?

Det borde väl finnas att låna, inte ofta man använder en sådan ju... ;)

Ring till husdjursföreningen (tror det heter så) I ditt område, dom brukar ha höborr att låna ut. Om hösilaget är torrt har jag vatit med om att det bildats mögel runt hålet. Men är balarna tänkta att användas inom en hyfsat snar framtid borde det inte vara något problem.

GÖR DET INTE !!!!
Det är lögn att få de balar man varit på att hålla, inte ens den sk ensilagetejpen funkar släpper jättelätt, även där tejpen till synes sitter kvar så är balen kass när man sedan öppnar den. Fick ett antal sådana balar i ett parti vi köpte, det skulle inte vara någon fara det var jättenoggrant gjort..... ja eller hur varenda en av de som de varit på var bara att kasta när man öppnade dem, och har sedan dess hört av andra som provat samma sak och har hittills inte hört en enda som lyckats utan att förstöra balarna.

Fråga bonden hur vallen ser ut, är det hyffsat likvärdiga förhållande över hela vallen hyffsat nysådd så att gräsfloran är samma över hela vallen ? Då hade jag öppnat en bal mitt i partiet (ytterkanterna är ju vanligast att de kan vara lite olika om det ligger lite träd som skuggar och dylikt runt vallen, de balarna brukar dock pressas först och därför stapplas in först, de undviker man genom att ta en som stapplats in mitt i). Och tagit prov från flera olika delar av balen. Bett bonden för säkerhetsskull titta och se om han tycker att balen ser ut att vara representativ för hur gräset sett ut på vallen. Skicka in det och du får en hyffsad uppfattning om hur värdena ligger, så extremt skiljer ju inte proteinvärdena från ena delen av fältet till den andra.

Jag har fått göra samma sak efter att ha shabblat grovt och förstört mitt analysprov taget över hela vallen innan pressning. (Ett tips glöm inte bort att skicka in analysen när det handlar om hösilage, undra sedan inte var fasiken svaret blir av, för att sedan hitta en påse mögligt hösilage stående snyggt och prydligt ihop knutet.......)

Jag har hittat en provtagningsmojäng på Nordpost, men den känns så himla liten. Ser ut som en lite större kanyl och är drygt 1½ dm lång
Ska de vara så små, eller är det en fuskmojäng?

*lägger gylles varning på minnet och funderar på alternativa lösningar*

Hej!

Jag jagade höborr förra året och fick från samtliga hushållningssällskap (eller vad dom nu heter) höra att den dom hade var just en sån från nordpost, så jag kunde lika gärna köpa en där- det skulle bli billigare.

Nu blev det så att vi inte fick nån analys iaf, eftersom vårt silage kom från olika bönder, åkrar och ställen så det kändes inte som nån större vits. Svårt att få ett representativt värde med så många olika.

Lycka till i jakten!

/ lavinia, som också provade lantmännen, men iaf i storstan har dom slutat låna ut borrar...

jag kollade med labbet här, de hade ingen borr heller och visste inte var man hittar det...

*suck*
jag får väl ta hem några balar och öppna dem - förhoppningsvis är det plastat hö så att det håller sig fräscht lite längre...

jag kollade med labbet här, de hade ingen borr heller och visste inte var man hittar det...

Att det inte finns borr att få tag på är väl ett tecken på att alla försöker undvika att ta analyser på detta sätt. Personligen skulle jag absolut inte göra det. Om man absolut vill göra det så är väl det enklaste att gå till närmaste verkstad och be dem snedkapa ett järnrör, slipa kanterna och slå in den med slägga. Som sagt, jag skulle aldrig göra så med mina balar...

:rofl:
Men VARFÖR är det så svårt för (gammaldags) bönder att begripa att man vill analysera fodret?
Jag talade om för gubben att jag vill ha hem 15 balar (= det antal han få rmed sig på ett lass på traktorvagnen) och att jag tänkte göra en analys på det för att veta hurdana värdena är. Är de bra köper jag alla 52 balarna av honom, men är det inte det så nöjer jag mig med de första 15 - som jag då inleder hösäsongen med, kombinerat med bete och eventuellt tillskottsfoder om det behövs.

Jamen det ÄR jättebra värden i det, det är skördat vid rätt tid osv, försöker bonden... Jaja, sa jag, det har jag hört förr och det har visat sig vara skitvärden. Jag vill göra en analys för att VETA vad jag köper och slippa stå här med 52 balar skräp, helt enkelt.
Jag tänker betala analysen själv och ÄNDÅ försöker gubben få mig att låta bli. VARFÖR?
OM det nu är så bra som han säjer så har han ju liksom inget att frukta... :)

Och för att återknyta till ursprungsfrågan - jag kommer öppna åtminstone två balar och ställa ut till hästarna i några nerbetade hagar, så tar jag analyser från dessa och ser vad det visar.

:
Jag tänker betala analysen själv och ÄNDÅ försöker gubben få mig att låta bli. VARFÖR?

För att han hört talas om vilket skit alla fått i år trots att det är skördat i tid och borde varit kanonbra ;)

I år är verkligen ett skrämmande år på låga proteinvärden. Inte ens våra stora proffs leverantörer lyckades få till en enda riktigt bra skörd. På 42 olika fält/skördar så har de inte ett enda med en kvot över 5. Samtliga med skyhöga MJ värden och lågt protein. De brukar alltid ha hela skalan eftersom de skördar så många olika vallblandningar speciellt komponerade för att ge olika typer av värden. De går verkligen in för att lyckas med att kunna leverera alla typer efter behov. Men i år gick de fullkomligt bet. Dyra är de men jag tänkte att det är värt det efter att tillbringat dagen med att prata hö med folk och inte en analys visade ett proteinvärde i närheten av vad jag behöver. Jaja tänkte jag och ringde dem det får väl kosta lite mer och det gick ju inte heller så bra........

En sak har jag i alla fall lärt mig, står det analys finns och inga värden angivna i annonsen ja då är det inte ens lönt att ringa, det är alltid skräp. Tidigare har jag grymtat när jag ser det om varför människorna inte skriver ut värdena i stället för bara "analys finns" nu vet jag varför.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka