Analysera mera!

E

Express_Pearl

Tänkte skicka in höet på analys för första gången iår..Vilka olika företag finns de? Priser? Vilka e bäst? För, nackdelar med dom olika?

Sv: Analysera mera!

Jaja, de visste inte ja..Hur använer man en sån modern mekanism? ;) :D

Jag betalade 413:- inkl moms. Fick då veta Ts, MJ, råprot, smbrp, Aska, K, P Mg och Ca.

/Juni

Okej, de ska ja göra på stört!
-Hej telia, hur fungerar en telefon? :D

Är den totala kostnaden för Hjortens Lab 395kr eller är det frakt och grejjer som ska till? Och för en andra är den totala kostnaden 413kr?

Vad får man veta för värden på hjortens?

Har för mig att inget annat tillkom utan det var totalkostnaden (har inte fakturan här)
Allt du räknade upp utom aska är med på deras analys både per kilo foder och per kilo turrsubstans (så man slipper sitta och räkna om det själv).

När jag ringde Hjortens Lab i mars månad var priset 395:- EXKL MOMS, men de har kanske sänkt sitt pris efter det.
Agrilabs pris 413:- är inkl allt (mars-05). Jag har ingen personlig erfarenhet av Hjortens Lab, men att döma av tidigare inlägg här på Buke verkar deras kunder nöjda.
Jag har tidigare använt mig av AnalyCen och de har varit bra med snabba svar. Agrilab använde jag mig av senast och det var ingen större skillnad mot AnalyCen förutom att Agrilab har lägre pris och inte tillhandahåller provpåse (inte mig veterligen). Fast den får du å andra sidan betala för.

/Juni

Kan någon pm: texten te mej som finns på agrilab om analyser, det funkar inte här! :crazy:

Vi hade Analycen i höstas, och det var väldigt dyrt tycker jag, för två prover. Nästa gång tar vi nåt annat.

Det står inget speciellt på länken om analyser. Det stå bara detta:

I vårt jordanalyspaket riktar vi oss mot lantbrukare,
trädgårdsodlare, skogsägare, fritidsodlare, golfägare
bara för att nämna några.

En analys ger svar på:

pH-värdet Ledningstalet Mullhalten Jordarten
Är ett mått på jordens kemiska surhet Hur mycket lösliga salter det finns i jorden Betydelse för jordens närings- och vattenhållande förmåga. Jordens sammansättning av mineralpartiklar

Vad gör man med analysresultatet?
Med analyssvaret följer råd om gödsling,
kalkning och jordförbättring.

Om det är några frågor eller oklarheter ringa till laboratoriet !
Du hämta följesedlarna direkt från denna hemsida. Följesedlen och provet skickar du till oss. Du behöver alltså inte kontakta oss innan !

Nyhet !!!
Nu finns våra nya förbättrade följesedlar även i PDF format. (Detta format kräver att du har Acrobat Reader)
Vi låter dom gamla excel filerna ligga kvar ett tag till (dessa åter finns här under)

Länken *grovfoder* är en följsedel bara...

Hjortens lab tar 395:- + moms och då får du svar på Ts, MJ, råprot, smbrp, P Mg och Ca vad jag kan minnas på rak arm. Vill man ha reda på mer kostar det ca 200:- extra.
Det är jättetrevliga personer som jobbar där. Går du in på deras hemsida kan du skriva ut analysformuläret som du ska skicka med provet.
Använde mig av AnalyCen första gången, men har användt mig av Hjortens i två år nu och är jättenöjd med servicen.

Apo

Lånar knapp...

Hur ska man gå tillväga när man tar provet, hur mycket hö ska man skicka? Då menar jag hjortens lab och agrilab. Analycen tycker jag är onödigt dyra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka