Analysera hösilage

aiquen

Trådstartare
Vi kommer i veckan få hem en last med hösilage och nu undrar jag om man inte på något sätt kan fixa analysen UTAN att behöva vänta på att bal efter bal äts upp (tills man har prover från t.ex. fyra-fem balar)? Det skulle ju ta åtminstone 1-2 månader innan jag kan skicka in för analys (och jag vill ha en NU ;)), så kan man inte på något sätta öppna en bal, ta lite silage och sedan 'stänga' balen igen. Eller är det önsketänkande? :cool:

Sv: Analysera hösilage

en del säger att man kan öppna lite, ta prov och på med silvertejp direkt så ska det inte göra nån skada..
men jag vet inte jag..
det borde juh vara effektivt OM man hade nån spray att spraya in i hålet innan man tejpar igen igen, för att hålla bakterierna borta.. men det bör juh vara ätvänligt.. salt kanse? jag vet inte.. hoppas att någon annan som tagit prov på silagebalar kan svara..

*funderar jag också*

Det finns ju folk som öppnar balar, tejpar igen och håller tummarna. (Självklart måste man använda de igentejpade balarna först sen!) Det blir sällan helt bra när man tejpar, så jag skulle inte vilja göra det med mer än ett par balar, och dessutom skulle jag tycka det var svårt att få ett bra prov ur balen om jag skulle tejpa den efteråt...

Man ska inte tejpa med silvertejp utan det finns en speciell tejp för den plasten. Tydligen ska det finnas borrar som man kan hyra för att kunna ta prov från balar (både hösilage och vanliga) och så ska man sedan tejpa med speciell tejp.

Jag vet inte riktigt var det var jag läste detta....
Jag har ingen egen personlig erfarenhet men det hade iaf nått med nån husdjursförening...

Var kan man få tag i en sådan borr då och är det enkelt att fixa ett prov eller måste man vara någon slags expert för att kunna borra i balen? ;)

Och vad är det för sorts tejp?

aiquen skrev:
Var kan man få tag i en sådan borr då och är det enkelt att fixa ett prov eller måste man vara någon slags expert för att kunna borra i balen? ;)

Och vad är det för sorts tejp?

Jag vet att förut kunde man låna/hyra?? höborr av Analysen dit men skickade in sitt prov. Nu finns det ju även andra analysfirmor så ring och fråga dit du har tänkt skicka ditt hö-prov.

Och det är rätt.....man måste ha en speciell tejp men jag vet inte var man får tag på den.

Okej, får kanske se mig om efter en borr då..

Och det här med att tejpa balarna, om man använder den där speciella tejpen så är det alltså säkert att balarna håller sig även om man har haft dem öppna?

(Ursäkta om jag låter tjatig men jag vill ha min analys! :p)

De balar du väljer att borra i och sedan tejpa i hop är balar ni bör förbruka först av alla. Håller och håller, balarna håller väl, men kanske inte lika bra som de oborrade eftersom du tillåtit syre komma in.

Nej det är väl inte jättebra att öppna en bal, men så länge de ändå är OK för hästarna att äta så känns det ändå som om det är värt det. Däremot känns det ju onödigt att behöva kassera ett antal balar för analysens skull..

Men det verkar ju alltså som om det funkar. Får börja se mig om efter den där borren och tejpen nu bara.
Tack för alla svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar