analysera färdigplastade balar?

aramis

Trådstartare
Finns det något vettigt sätt att göra det på överhuvudtaget?
Nu har stallägaren sagt att dom kommer köpa hösilage från en bonde som inte analyserar sitt foder.

Hur många balar bör man ta prov utav? Får man en rättvisande TS halt?

Sv: analysera färdigplastade balar?

Man kan ta prover vartefter man öppnar balarna. Varje prov lägger man i frysen. Sen när man fått i hop representativ mängd så skickar man in. Man kan även ta en ensilageborr och ta prover, men man måste då vara snabb med att tejpa igen hålena med en speciell tejp. En sån provtagning är väl egentligen inte att rekommendera.

Det var väll ungefär som jag misstänkte.

Problemet är då att vi använder endast hösilage sent på hösten och vintern då varje bal räcker i ca 10 dagar för oss, vilket skulle innebära att innan vi fått ihop sex balar vilket känns som ett minsta antal för att få ett rättvist prov? (vad tror ni?) så har det då gått två månader.

Om det sen visar sig att värdena är kassa och det behövs fodras upp med några kg kraft, vilket inte är otroligt, så tar det X antar veckor innan man är uppe i full ranson och så är det typ två månader på vintern/våren kvar där man ger rätt uträknad foderstat :crazy:

:angel:
Skulle vara om man kan fråga bonden om det är okey att ta "borrprover" ur hans balar på gården innan man ens (ev.) köper hem dom. :idea: (fast dom borrade balarna vill man ju inte köpa själv sen :o )

Fast brukar det vara så farligt att borra ett hål och sedan direkt tejpa igen det? Vi har gjort så flera gånger och det har fungerat bra. Hålet är ju inte stort men man ska ju absolut inte lämna det otejpat. Då kan jag nästan tycka att det är värre att flytta på plastade balar.

Har ni gjort det och det har fungerat? Det låter ju bra! :laugh:
Har ni tejpat med sådan special ensilagetejp eller annat? Hur stora har borrproverna varit som ni tagit? Hur länge har balarna stått innan ni öppnat dom på riktigt?

Måste räcka att ta prov från en bal ?

Varje ensilagebal är ju gräset upptaget på 100-200 meter mark innan man fått ihop en ensilagebal ? Bra mycket mer mark än om man ska ta ur några höbalar för att få ett medelvärde ?

Mia

kobönder tar ofta sådana prov man går in med en speciell borr och teipar sedan med spec teip lokala husdjursföreningen gör det .

Ta mer än ett prov från varje bal som öppnas. Ett i början o ett i slutet. Så får du fortare svar.
// Linda

Tack för svaren!

Har just fått veta att bonden nu ska ta en andra skörd och då skickar han in analys på det i alla fall. Bra, återstår bara att se vilka värden det blir. *håller tummarna*

Oj den här tråden hade jag glömt. Vi har lånat en liten provtagare som heter stick it. Googla på stick it +ensilage så hittar du en firma som säljer dem. Har tejpat med ensilagetejp efteråt.

kobönder tar ofta sådana prov man går in med en speciell borr och teipar sedan med spec teip lokala husdjursföreningen gör det .

Är mer vanligt att man tar skiftesprover ur några strängar per åker. Vi gör så och de flesta som jag känner.

Kicki :laugh:

Tack för svaren!

Har just fått veta att bonden nu ska ta en andra skörd och då skickar han in analys på det i alla fall. Bra, återstår bara att se vilka värden det blir. *håller tummarna*

Även om det tas en andra skörd på samma åkrar så är inte värderna representativa för tidigare skörd. Det beror ju på gödsling efter första skörden samt tidpunkt för då det slogs. Till det så kommer ju de vanliga faktorerna som regn och soltimmar.

Måste räcka att ta prov från en bal ?

Varje ensilagebal är ju gräset upptaget på 100-200 meter mark innan man fått ihop en ensilagebal ? Bra mycket mer mark än om man ska ta ur några höbalar för att få ett medelvärde ?

Mia

Nej det räcker inte med ett prov från en bal. Den kan inte representera hela skiftet och absolut inte andra åkrar.

Även om det tas en andra skörd på samma åkrar så är inte värderna representativa för tidigare skörd. Det beror ju på gödsling efter första skörden samt tidpunkt för då det slogs. Till det så kommer ju de vanliga faktorerna som regn och soltimmar.

Nej, det vet jag. Men vi ska köpa av andraskörden som då är analyserad är det sagt. :laugh:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Oknytt
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka