Analysen visar leverproblem....

K

kajsalisah

Mitt ponnysto har varit krasslig med dåliga blodvärden. Efter vets. rek. har ponnyn långvilat och efter 9 månader togs idag nya prover som indikerar leverproblem. Detta låter INTE som något roligt och lättlöst problem. Vidare prover ska skickas till Tyskland och till SLU för analys. Ev. ska en leverbiopsi tas.

Någon som har erfarenhet om leverproblem och kan berätta lite? Det kan antagligen vara en hel del olika saker men i nuläget känns det som det är "gonatt" för min lilla ponny....
 
Sv: Analysen visar leverproblem....

En av mina uppfödningar var dålig, och avlivades till sist. Det visade sig på obduktionen att levern var dålig. Jag hade sålt hästen, så jag vet inte mer än det tyvärr, om det var något man kunnat göra åt om det upptäckts i tid.
 
Sv: Analysen visar leverproblem....

Verkligen ingen mer som hört eller varit med om leverproblem hos häst?
 
Sv: Analysen visar leverproblem....

Jag tror det är rätt ovanligt. Veterinärerna skulle spara och undersöka "min" hästs lever noga, de hade aldrig sett något liknande.
 
Sv: Analysen visar leverproblem....

kajsalisah skrev:
Mitt ponnysto har varit krasslig med dåliga blodvärden. Efter vets. rek. har ponnyn långvilat och efter 9 månader togs idag nya prover som indikerar leverproblem. Detta låter INTE som något roligt och lättlöst problem. Vidare prover ska skickas till Tyskland och till SLU för analys. Ev. ska en leverbiopsi tas.

Någon som har erfarenhet om leverproblem och kan berätta lite? Det kan antagligen vara en hel del olika saker men i nuläget känns det som det är "gonatt" för min lilla ponny....

Jag har haft häst med bl.a. dåliga blodvärden och dåliga levervärden p.g.a. ekförgiftning och Erlichios.

Levervärdena fick jag dock normala genom att ge hästen en foderstat som inte påfrestade honom så mycket. Fångfoder och i hans fall lågt proteinintag.

Tyvärr fick han avlivas efter erlichiosbehandlingen som tog musten ur han.
 
Sv: Analysen visar leverproblem....

Jag har ett litet D-ponnysto som för några år sedan blev lite loj,blodprover togs som visade på förhöjda levervärden,troligtvis förgiftning.
Nu var hon inte jättesjuk men tillräcklig dålig för att jag skulle reagera och bli riktigt orolig.
Det tog över ett år innan levervärdena blev helt normala igen ,följde upp med blodprover flera ggr.Hon hatar numera veterinärer..de sticks ju bara..:crazy:

Men hennes blodvärden var bara dåliga i början vad jag kommer ihåg..

Hade precis flyttat till nytt ställe och stall och var först livrädd att hon fått i sig nåt giftigt här,kollade över hagarna efter giftiga växter osv,efter lite dektektivarbete hittade jag till slut orsaken,på förra stället hade grannbonden dumpat ogräsmedel i diket intill hästhagen enligt en granne,troligen det som hon fått i sig rester av..inte kul.
Eller oxå kan det varit vattnet ,där var det extremt mkt koppar ivattnet,själv var jag grönhårig på den tiden:crazy: såg ut som en alien:o

Frisk blev hon men det tog tid för levern att reparera sig,och då var hon bara lindrigt dålig.
Nu är hon helt ok och gör skäl för sitt smeknamn Busan(är ökänd hos hingsthållare:o :D ,är nu förhoppningsvis dräktig och får en snygg Busunge nästa år.:love:

Hoppas din pålle blir ok också.. ha sjuka djur är inte kul.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp