Analysen kom idag...

lady_vip

Trådstartare
och jag blir inte klok på hur mycket programmet vill att jag ska ge.

TS 61 %

Smältbart råprotein 49 g/kg foder
Energi 6.1 MJ/kg foder
Ca 4.4 g/kg foder
P 1.5 g/kg foder
Mg 1 g/kg foder
K 9.4 g/kg foder

Har det inte för lite protein...? Trodde "alla" hade det i år:p Jag fattade att det var för lite selen, men resten?

Mina hästar är 2 hbl på lösdrift, varav en rids medelhårt och en bara skrotar. Även 2 islänningar, en som rids medelhårt och en som är 22 år och rids lite, även de på lösdrift.

Sv: Analysen kom idag...

Det är vi för snåla för ändå;)

Nä, skämt åsido, det är alltså så att protein och nånting-kvoten är okej? Köper ju ensilage av en mjölkbonde och har aldrig haft problem med värdena, men i år har det ju krånglat för många, lite tur ska man ha ändå.

Behöver alltså bara tillsätta mineraler..? Eller inte ens det?

Helt rätt. Så länge dina hästar kan tänka sig att äta tillräcklig mängd av hösilaget så kan du fodra med enbart det. Bara att räkna ut hur många kg foder som ger lämplig mängd MJ. Kvoten smrp/MJ är 8 och Ca/P-kvoten är 2,9så det är bara att gratulera.
Det enda du egentligen behöver lägga till är selen och, om man ska vara riktigt petig, liiite lite fosfor. Fosfor hamnar precis under gränsen för behovsvärdet. Till en vuxen häst hade jag inte brytt mig om att korrigera det utan nöjt mig med hösilage och selen. Kanske ge nån näve havre för att blanda selenet i så får man i dem lite fosfor med.:idea:

De får väl runt 18-20 kg /häst/dag, så äter gör de;)

Får ge mig ut och shoppa Tokosel.

Hur artar sig selen-brist?

Muskelproblem och tillslut tillbakabildas muskler om det går lång tid. Problemen dyker oftast upp hos dräktiga ston och föl eftersom bristen kan bli akut då.

Får hästarna för lite selen kan E-vitamin ersätta den funktionen under hganksa lång tid vilket gör att man inte bruakr få några symptom trots att de får för lite under många månader.

Behövet är ca 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt, dvs en 500 kg häst behöver 1 mg om dagen. :)

Fick bara en tanke eftersom min ena häst har haft lite bekymmer med sina bogar och muskepartiet där... Kan inte minnas om selenvärdet på förra analysen. Iaf, tillskott ska inhandlas!

Det ör nästan alltid för lite selen i svenskt hö, våra jordar är såna. Men om du ger färdigt kraftfoder eller mineraler så är det tillsatt, ger du inte det får du ge tex tokosel:)

Jag köper sån där "kloss" mineraler, den jag tycker passar bäst på kvoterna, så då kan jag strunta i tokosel då? Eller strunta i mineralbaljan och bara ge tokosel..?

Gillar inte riktigt det där med balja, enligt min erfarenhet har hästarna noll koll på doseringen tyvärr. När vi hade det på betet för nåt år sen var det en häst som tyckte de var jättegoda och tuggade i dig så mycket han kunde redan första natten, vilket i princip var en halv balja. En annan häst tyckte det smakade äckelpäckel och åt inte en slick på baljan på hela sommaren. Så jag doserar alltid i individuella hinkar med lite kraftfoder. Just nu ger jag rätt liten dos mineraler eftersom det mesta täcks av höet, så då kompletterar jag emtt ½ mått tokosel i veckan.

Jag skulle faktiskt råda dig att köpa andra mineraler, men funkar det så funkar det. Svår att veta hur mkt varje häst få i sig bara. Att få i sig hälften av det de behöver ger ju fortfarande brist trots att det är rätt sort.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix