X

Xantoz

Vad brukar ett hösilage som är taget vid midsommar ligga på i värden ungefär?
Lite blött

Sv: analys

Vad brukar ett hösilage som är taget vid midsommar ligga på i värden ungefär?
Lite blött
Omöjligt att svar på! Det beror på vallens utveckling, sortval och en massa andra faktorer.

Exempelvis så var förstaskörden 2007 mellan 8-14 dagar tidigare än normalt. Proteinvärdena kan sjunka dramatiskt på bara några dagar.

okey men vad är normalt då?

Om du tittar i trådarna här på Bukefalos som handlar om årets analysresultat så kommer du att upptäcka att det inte finns något "normalt" ensilage. Det enda jag kan rekommendera är att betala några hundralappar för en analys. TS-halten kan du dock enkelt mäta själv.

okey men vad är normalt då?

Lyssna på Strajder, det finns inget "normal" näringsinnehåll. Det beror på jordmån, gödsling, grässorter, väderlek, vart i landet höet är taget osv, osv...
Analys kostar inte mycket och är man fler att dela blir det ännu billigare. :)

ta 1 kg ensilage, torka på svag värme i omgångar i ugnen tills allt är torrt, väg det som är kvar. Nu har du ts halten.

En del gör i micron med betydligt mindre ensilage. Det har jag aldrig testat så jag vet inte hur man gör.

Är det samma om man ska räkna ut det på hö?

Torrt hö har TS 84% så där behöver det inte räknas ut.

Sommaren 2006 slog jag mitt hösilage på midsommardagen. Nyanlagd gödslad vall och första gången den skördades. Omräknat till hö (TS 84%) låg det då på energi 8 MJ och protein 40 g smrp per kg foder. Jag hade förväntat mig något myyyyycket högre än det.... De "låga" värdenas förklaring är antagligen vallens växter. Enbart timotej.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka