• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smessis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 747
S

smessis

har fått haft foder byte mitt i säsongen så nu blir det nya fodergivor.. har fått en analys men förstår inte mycket. Har aldrig behövt räkna själv någon gång..:D
Så här står det
Torrsubstans 85&
Smältbart råprotein 54 g/kg foder
energi, foder 7,0 MJ/kg foder
kalcium 5,2 g/kg foder
fosfor 1,7 g/kg foder
magnesium 1,0 g/kg foder
kalium 12,4 g/kg foder

sen står det andra värden längre ner
råprotein 101 g/kg torrsubstans
smältbart rå protein 64 g/kg torrsubstans
energi 8,3 MJ/kg torrsubstans
kalcium 6,2 g/kg torrsubstans
fosfor 2,0 g/kg torrsubstans
magnesium 1,1 g/kg torrsubstans
kalium 14,6 g/kg torrsubstans

Jag har hittat någon sida med foderstats uträkning på internet. Hippocampus tror jag den hette. Vad är det jag ska använda mig av när jag skriver i där? g/kg torrsubstans eller g/kg foder?
Hoppas någon förstår vad jag menar iaf..:)

Sv: analys!

Du ska använda värdena g/kg foder. Hippocampus är lätt att jobba i. Lycka till med ett bra hö.

Kan ju kommentera innehållet i ditt grovfoder... om du inte själv kunde så mycket om det.

Först bara - det är HÖ va? Inte hösilage? För annars är torrsubstans halten skrämmande hög...

Men vad gäller värdena är det ett ganska lågt energivärde (MJ), passar bra för normal- och lättfödda (man får ge lite fler kilon bara vilket är bara bra!).
Proteinvärdet är bra! Skulle passa även växande och dräktiga. ;)
Kvoten smb rp/MJ blir hela 7.7 nämligen.
Detta innebär att du inte behöver ge nåt kraftfoder alls så länge hästen inte är svårfödd eller kräsen (vill ej äta tillräckliga mängder av höet).

Bra med kalcium i det, en hög Ca/P-kvot på 3.0. Det passar bäst med ett kalciumlågt mineralfoder (t ex Krafft Miner VIT).

ok tack så mycket.. Tycker det verkar vara ett bra program jag med!

Nej det är hö.. Inplastade hö balar. det är torkat precis som hö.. Men inplastat för att man ska kunna förvara det utan tak över dom..:)
Jag har mest kallblod och lättfödda varmblod. Killen som inte är lättfödd har fri tillgång på nätterna och kraftfoder me. men de e inga mängder så hoppas på att kunna få ut en bra foderstat på han me..:)
Tack gör hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 059
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur