Oxxx

Trådstartare
Funderar på att göra en analys av hösilaget. Vi får det från en bonde i närheten i stora rund balar. Men jag har märkt att hösilaget är olika blött hela tiden. I nån bal kan det vara torrt och en annan ganska blött.
Spelar det något roll, eller är det då olika värden i balarna? :confused:
 
Sv: Analys

Låter som om det kan vara ensilage från olika vallar/skördar? Hör med leverantören vad det är han levererar -är det från samma vall och samma skördetidpunkt?
 
Sv: Analys

Har faktiskt inte gjort det, utan utgick från att det va av samma. Skulle bara höra om det kan vara möljigt att det kan vara olika blött.
Men jag återkommer när jag har talat med han!
 
Sv: Analys

Kan ju hända att han började pressa på förmiddagen=blött och sen höll på tills framåt kvällen= torrare.
Kanske till och med pressen/plastaren gick sönder så en del av fältet låg mer än ett dygn längre på slag?
Näringsvärdet per kilo ts är ju lika i så fall, men då får man ju räkna om lite, om man begränsar givan och inte ger dom fri tillgång.
(Fler kilo ju blötare det är)
 
Sv: Analys

Också en trolig orsak, och man får hoppas att det är så för då blir det lättare att analysera!
 
Sv: Analys

Okej, låter ju väldigt troligt :) !
Hästen får inte fri tillgång nu, men ända ganska mycket (11 kg/dag).
 
Sv: Analys

Har nu tagit reda på hur det är med hösilaget.
De kommer från olika åkrar (ganska många) och dom pressades på olika dagar...
Hur tycker ni att jag ska göra? Analys eller inte? :confused:
 
Sv: Analys

Aj då... Hm... Går det att få bonden att vara lite konsekvent med sina leveranser? Om det t.ex. finns fyra olika ensilagepartier, kan han leverera av ett i taget till det tar slut, och sedan byta till nästa? Som det låter nu får ni balarna huller om buller!? Eller?

Sedan beror det på hur mycket det finns av varje parti. Vet du om vallarna det är skördat från är lika gamla, har ungefär samma botaniska sammansättning, är det första eller andra skörden, hur har han gödslat...?

Jättesvårt att säga hur mycket en analys skulle ge under förutsättningarna. Men eftersom vi redan är inne i mars kanske jag själv skulle ha struntat i analys under denna stallperiod och försökt få lite mer koll på grovfodret efter hösten.
 
Sv: Analys

Jo, jag tänker nog strunta i analys, iaf tills de nya kommer i höst :smirk:

Ballarna kommer huller om buller, så jag tror det inte finns något att göra åt saken egentligen.

Men jag tror nog ändå inte att han får för lite grovfoder nu, tycker det är det viktigaste iaf..

Tack för hjälpen !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 912
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 582
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp