EviTHa

Trådstartare
Är inte så hemma på analys är detta bra eller dåligt silage? ts69% energi kg foder 7,2 protiein kg foder59 grm?

Sv: Analys

Försöker att tyda är det är bara överviktiga hästar som ska undvika för mycket protien?

Nja, det stämmer väl inte riktigt. Överviktiga hästar är det ett överskott av energi, MJ man ska undvika. Ett överskott av protein sliter onödigt mycket på dem, men är inte farligt. Det är betydligt värre med ett underskott.

Min häst väger strax under 500 kg, går relativt hårt, normalfödd i bra hull äter strax under 100 MJ och 550 g protein om dagen. Just nu äter han 9 kg TS om dagen och av det där hösilaget skulle jag behöva ge 13 kg, vilket skulle ge 770 g protein.

Försöker att tyda är det är bara överviktiga hästar som ska undvika för mycket protien?

Har man överviktiga hästar är det bara bra med högt protein, det innebär att man kan byta ut en del av höet mot halm som är lägre i energi. Energin är ju det man bör minska om man har en överviktig häst, och eftersom man vill ge så mycket grovfoder som möjligt, men begränsat med energi så är det ju bra med foder som har lågt energiinnehåll (som halm). Men eftersom man behöver fylla proteinbehovet också, och halm inte innehåller något protein att tala om så är det ju bara bra om höet är proteinrikt. Annars kan man ju komplettera med lusern eller proteinkoncentrat.

En del överviktiga hästar funkar dessutom bättre på en högre kvot (dvs mer protein än tabellbehovet) eftersom det som Pommery sa kan det krävas en del energi för att bryta ner proteinet. Självklart inom rimliga gränser! Dock ska man ju tänka på att gräs ofta har betydligt högre kvot än 6 som är det rekommenderade tabellbehovet. Upp emot det dubbla är inte ovanligt.

(Hejhej! Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite?)

Vi har ett hösilage med värderna:
TS: 84%
Smrp: 39 g/kg foder
Energi: 8,6 MJ /kg foder
Ca: 1,6 g
P: 1,8 g
Mg: 0,9 g

Hästen i fråga är en något rund nordsvensk/arab korsning, lätt/normal född. uppskattad vikt ca 500-550 kg. Jag vill kunna ge så mycket hö som möjligt ( för närvarande 12 kg).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama