Analys trovärdig?

Sv: Analys trovärdig?

Skulle vara intressant att skicka prover på samma hö till ett par olika analysföretag och se om det blev mkt skillnad. Någon som gjort det??
 
Sv: Analys trovärdig?

Jag vet att det görs sådana tester och resultaten visar då mycket lika. Det betyder ju inte att det någon gång skulle kunna bli fel på ett lab. Jag har en hel del kontakt med det här labbet (dock annan del) och jag har stort förtroende för dem.
De gånger jag vet något om provet har resultatet alltid stämt med det jag vetat innan, det här är undantaget (men behöver ju inte betyda att labbet gjort fel, foder är nyckfullt).
 
Sv: Analys trovärdig?

Jag har skickat prover från samma parti till samma labb. Det första provet var taget på ett felaktigt sätt medan det andra var mer riktigt. Resutatet var mycket olika (helt förståligt).

Sen har jag också skickat iväg mineralanalyser till ett labb (bonden gjorde bara näringsanalys) och ibland har det hänt att labbet har gjort fel och även gjort en näringsanalys.

De gånger (har varit 3 st) så har resultaten varit så pass lika att det inte har medfört några ändringar i foderstaten. Men visst har värdena skiljt sig åt.

En analys är som sagt ett genomsnitt och svaren kan bli olika beroende på vilket sätt som analysen är tagen på. Det absolut mest rättvisande sättet är att ta provet innan man balar gräset. Man går då snett igenom fältet och tar en liten tuss här och var. Är fältet mycket stort eller allt inte är slaget på samma dag så får man göra flera analyser. Samma sak är om man har flera fält även om de ligger precis brevid varandra.

Så det är igentligen inte bara en fråga om att skicka iväg en analys, man skall göra den på ett korrekt sätt också.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag o kompisen har börjat köpa hösilage av samma bonde, så vi skickade in en gemensam analys. Ni som är bra på sånnt här, hur ser denna...
Svar
7
· Visningar
831
Senast: fragansia
·
Foder & Strö I stallet har stallägaren tagit analys på gräsmassan som senare blivit pressat til ensilage. Min fråga är hur man ska beräkna vilket...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Intejag
·
Foder & Strö Ja, så kom årets hösilageanalys. Det visade sig att det är ett toppenhösilage vi har att göra med i år, verkligen, OM det inte vore för...
Svar
7
· Visningar
850
Senast: neywaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp