Analys på höt = Katastrol!!!

lizzie

Trådstartare
Idag fick jag analysrapporten på mitt hö.

Smältbart råprotein är 9 g/kg foder!!! :eek: :eek:

Är det någon mer som vart med om att ha så lågt proteinvärde????

Kan det vara fel från analysbolaget???

/Lizzie

Sv: Analys på höt = Katastrol!!!

OJ :confused: Förra året var mitt nere på 20 och det tyckte jag var låga värden.
Klart det kan vara fel, men tänk över om det kan finnas en förklaring till om värdena verkligen ÄR så låga på ditt hö i år.
Gammal vall, lite blad, regnat på det.. osv.

Fick låg kvot på mitt i år, 3, så det var inte så bra mitt hö heller.
Antar att det är för att det växer vid havet, och det har inte ett jota klöver i sig heller.

Senast ändrad av en moderator:

Oj!
Jag som tyckte att jag hade katastrofhö på ett lass i vintras, med 17 g smrp/kg foder. Det är det lägsta som jag någonsin har haft.

Senast ändrad:

Nåt som jag funderat på är hur duktiga vi alla är på att ta provet som de analyserar. Hur många använder hö-borr och hur många får fram ett för partiet representativt prov?

Álin skrev:
OJ :confused: Förra året var mitt nere på 20 och det tyckte jag var låga värden.
Klart det kan vara fel, men tänk över om det kan finnas en förklaring till om värdena verkligen ÄR så låga på ditt hö i år.
Gammal vall, lite blad, regnat på det.. osv.

Fick låg kvot på mitt i år, 3, så det var inte så bra mitt hö heller.
Antar att det är för att det växer vid havet, och det har inte ett jota klöver i sig heller.

Inte en droppe regn har kommit på det. Det var jättefint med blad och ax. Grönt och luktar gott (säger inget om värderna - jag vet). Skördat i början av juli.

Resten av värderna ser ut så här (per kg/foder)
TS 84
Smb pr 9
Energi 7,3
Ca 2,8
P 1,1
Mg 0,8
K 12,5

Att det är en gammal vall kan vara en förklaring, hade dock gått hästar där och "gödslat" för 2 år sedan. Men kan resterade värden då vara helt OK och bara proteinet askasst?

/Lizzie

lizzie skrev:
Är det någon mer som vart med om att ha så lågt proteinvärde????
Jodå, jag hade 8 g smrp/kg foder förra året.
Det är inget vidare...
:smirk:

Japp, hade 9gSRP och kompisen 12gSRP sista året jag köpte oanalyserat hö och körde bara själv... Dyrt blev det. I slutändan räknade jag ut att det hade blivit billigare att bränna skiten och köpa nytt.

Magdalena skrev:
Japp, hade 9gSRP och kompisen 12gSRP sista året jag köpte oanalyserat hö och körde bara själv... Dyrt blev det. I slutändan räknade jag ut att det hade blivit billigare att bränna skiten och köpa nytt.
Instämmer! Jag kommer aldrig mer köpa oanalyserat hö och chansa på att det är bra! Det var ingen munter syn när analysen kom!

Magdalena skrev:

Ja, Proteintillägg är inte billigt. Har fått tag på ett parti hö till. Ska vara bättre värden, men kommer kräva analys innan jag hämtar det. Det höet jag nu har räcker till nov-dec ungefär. Sedan blir det inget mer från det stället.

Det var "ekologiskt odlat" hö. Vilket jag nu i efterhand förstår, betyder att de inte gjort någonting med vallen. Alltså inget gödsel alls.... :confused:

Nåja, man lär sig på sina misstag....

/Lizzie

Vi hade 11 g smrp/kg hö förra året...

Luzern, luzern, luzern.
Dessutom var det jättedyrt! 2,50 kr/ kg för ett ensilage med usla värden :(.
Gah

Senast ändrad:

Hade 17g smrp förra året. Säger som hallonsoda, lucern.... Två kilo pellets per dag som dessutom skulle blötläggas och gick åt i en rasande fart. Nä hu, hoppas på bättre i år.

12 g är det minsta jag har vart i kontakt med.. energi 7,3.. 1,2 i kvot :eek:
lusern och vetekli..

proteingrovfoder: Lusern, Green power grass
proteinkraftfoder: soja, vetekli, krafft nya groov, hippo alfa

får du tag på ett till höparti med bättre hö så köp och blanda, då går det inte åt lika mycket proteinkraftfoder..

BeastieBabe skrev:
12 g är det minsta jag har vart i kontakt med.. energi 7,3.. 1,2 i kvot :eek:
lusern och vetekli..

proteingrovfoder: Lusern, Green power grass
proteinkraftfoder: soja, vetekli, krafft nya groov, hippo alfa

får du tag på ett till höparti med bättre hö så köp och blanda, då går det inte åt lika mycket proteinkraftfoder..

Tyvärr är det fullt på skullen nu, så det partit jag har lär jag få göra slut på innan jag hämtar nästa. Skulle få plats med mer hö om inte maken har samlat på sig så mycket skräp och ockuperar halva höloftet... :crazy:

Genom att lägga till med Lucern Hackad strå, Krafft Protein, Soja och vetekli så får jag ihop en foderstat så damerna får vettig kvot mellan energi och protein, och dessutom får i sig tillräckligt med grovfoder.

Betalade 1 kr/kg för höt, så det var i alla fall inte vansinnigt dyrt. Ringde och pratade med analysföretaget. Är tydligen rätt vanligt med dåliga proteinvärden i år. Beror på det myckna regnande och kalla våren. Kvävevärderna regnade bort...

/Lizzie

ajdå.. ja sålänge man lyckas peta ihop en bra foderstat och har råd med den så bör det juh fungera.. det är juh just det med dåliga hövärden, att kraftfodret blir såå dyrt.. :crazy:

Magnum skrev:
Som är svindyrt..
Om man jämför Krafft protein 360 kr/30 kg = 12 kr/kg med t.ex Lucern hackat strå 100 kr/20 kg = 5 kr/kg så blir det egentligen inte så mycket dyrare per kg protein... 1 kg Krafft protein ger 330 smrp, 1 kg lucern ger ca 100 smrp, alltså 3 kg lucern eller ett kg Krafft protein... Sen kan man ju se det så att det alltid är bättre att ge mer grovfoder.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar