Analys på hösilage

I

Isa

Nu vill jag ha hjälp av er som kan det här med hösilage.:)
Vi ska ta och plasta i år pga det här vädret:mad:
Nu undrar jag hur man ska ta ur för att göra en analys. Ska jag vänta med att ta tills det är dax att fodra med det, eller tar jag prov fr åkern innan det ska plastas?
Vi ska nog slå och plasta det nu i början på veckan.
Så jag behöver lite hjälp.;)

Sv: Analys på hösilage

Gå diagonaler över vallen precis innan plastningen, ta tussar ur mitten av strängarna. Vi brukar plocka i en vanlig plastkasse (halvfull) som vi sedan trycker ut så mycket luft ur som möjligt och skickar till ananlys. Vi får oftast analyssvaret dagen efter plastningen via mail.

Okidoki:)
Då ska jag ut och ta lite prover, ska nog slå det på ons och plasta tor. Har tidigare skickat i påse fr analycen, men går det att skicka i vanligt större brev fr posten, direkt till analycen. skickar jag med en lapp med min adress å så, eller?

De vill ha 2 eller max 3 liter foder. Jag brukar trycka i så mycket som möjligt i en 3-liters plastpåse och och sen trycka ut allt luft och sen sätta på en klämma. För säkerhets skull brukar jag ta en 2a påse och trä över ifall det skulle vara något hål på den första. Gå in på Analycens hemsida där står allt och du kan skriva ut en följesedel som du skickar med provet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025