Analys, hur vet man att höet är bra?

nexxa

Trådstartare
Jag är inget vidare bra på det här med hur man vet att ett hö är bra (även efter analys) hur vet man/räknar man ut det? :confused:

Någon som kan rekommendera bra bok eller hemsida?

:bow:
 
Sv: Analys, hur vet man att höet är bra?

Skriften Hästens näringsbehov och fodermedel (av Christina Planck) tycker jag är bra, för att inte säga nödvändig, när man skall lära sig räkna osv. Den beställer du via Publikationstjänst vid SLU, tel 018-67 11 00, e-post: publikation@service.slu.se

Det finns också en bok som heter Hästens näringsbehov och fodermedel (146,- på bokus) som tar upp fodersorter etc grundligare. Läsvärd om man vill lära sig mera, men det är inte så mycket grundläggande räkning i denna.
 
Sv: Analys, hur vet man att höet är bra?

Catarina Planck har skrivit en bok. Den heter typ "Hästens utfodring och avel". Brukar finnas på bibliotek. Hon har även skrivit andra böcker eller iaf varit "medförfattare". Hoppas du hittar någon bra.

Ninas fodersida
är annars en sida du kan kolla in

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Analys, hur vet man att höet är bra?

En bra nybörjarbok är "Hästens utfodring", också skriven av Christina Planck.

Den är inte så djupgående som "Hästens näringsbehov och utfodring", utan beskriver mer lättfattligt grunderna för foderstatsberäkning.

Generellt kan man säga att det perfekta höet för en vanlig ridhäst har en kvot mellan smältbart råprotein (smrp) och energi (MJ) på 6. Om du har 7 MJ bör alltså smrp ligga på 42 g. (42/7 = 6)
Kvoten mellan kalcium (Ca) och fosfor (P) ska ligga mellan 1,2 och 1,8. Har man lyckats få ett hö med dessa värden inprickade är det ganska enkelt att göra en foderstat, då behövs inte så mycket tilläggsfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 445
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp