Analys hjälp!

Kicki_83

Trådstartare
Sitter här och fyller i följesedeln/Häst och ska skicka in till analycen. (Hö analys)

Näringsmässig analys beräknat för häst...den är bra att ha va?
Mineraler i kamb med ovanstående paket...den är också bra?

Kommer ju inte i håg hur jag gjorde förra året så behöver lite hjälp :o

Räcker dom där två eller behövs några flera??

ska man fylla i något på Upplysningar om provet också?

Tack på förhand :)

Sv: Analys hjälp!

Det är ju närings- och mineralanalys som är mest intressant.
Ibland kan en hygienisk analys vara intressant också, men det gör nog de flesta inte på ett "färskt" foder, om man inte faktiskt misstänker att det är dåligt.

Okej tack så mycket :)

Är det bara att sticka i väg och klippa hö i kväll då :) Vad gör man inte för sin pålle :)

Njae, det beror väl på om du har några särskilda upplysningar att ge, eller om det är något speciellt du funderar över. ;)

Kl

Hoppas det är okej att jag lånar tråden, då jag har en fråga med, som handlar om att göra höanalys!

Jag har inte gjort analys innan själv, så jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga, med själva provtagningen.

På instruktionen på eurofinns står det så här:

Balat hö
Plocka ut ett antal balar och dela isär dem försiktigt (OBS! viktigt att skära upp och ta isär balarna).
Ta ut några tussar ur varje bal och blanda lämplig provmängd, dock minst 5 liter.
Provet kan även klippas ner till mindre bitar och ger då mindre volym. Provmängd ca 2 liter.

Hur många balar är lämpligt att ta och hur mycket från varje? Ska jag stoppa ner det i en 5 liters plastpåse och räkna med att det räcker så? Några särskilda försiktighetsåtgärder man måste tänka på?

Varför är det så viktigt att skära upp balarna? Kan man inte bara stoppa in handen mitt i och dra ut en näve?

Korkat fråga kanske, men hur skickar man det lämpligast? För en så stor mängd får jag väl nästan lägga det i någon låda eller?

Läser lite inanntill nu på papperna...

Man ska inte rycka åt sej hö tussar för man ska tänka på bladspillet står det. Antagligen kanske det försvinner viktiga analys grejer om man river ut hö.

Ja vilket svammel det blev hoppas någon anna kan svara dej bättre än vad ja kan :o

Men en två tre balar räcker. Klipp ner höet i mindre bitar ca 5 cm så är det lättare att blanda om provet och provtagningskostnaderna blir mindre.

Ring Analycen så kan du få kuvert att skicka i. Dom skickar i väg det samma dag står det. Eller så skickar man det i en vanlig C4 brev påse den rummer ca två liter.

Senast ändrad:

Hygienkvaliten tycker jag är oerhört viktig, då man faktiskt kan få ett helt parti förstört om det innehåller mycket sporer som kan bli vegetativa celler och börja föröka sig.(Då hjälper det inte att man har bra lagringsutrymmen).

Får nog förklara mig själv lite....

Tex Clostridiesporer förekommer på marken och i jorden. Om sporbemängd jord följer med grödan till höskullen eller i ensilaget kommer de även med fodret till djurens magar och via gödseln ut på åkrar igen (om dyngan sprids).Det finns ingen teknik att rena fodret från inblandning av sporer om det väl har exponerats.

En frisk gröda innehåller däremot låga sporhalter vid skörden. Genom att välja en god ensileringsteknik och utnyttja de kunskaper om clostridiesporernas tillväxtförhållanden och de alternativ till hämning av tillväxten, som idag föreligger, kan fodrets sporinnehåll starkt begränsas och foderkvaliteten upprätthållas.

Clostridier förekommer normalt som sporer på marken och i jorden. Därifrån kan de komma med grödan under skörden och hamna i foder.Det är inte ovanligt att hö, som skördas under regniga förhållanden, blandas med jord och därmed klostridier men vanligtvis är det under ensilering som klostridierna tillväxer och utgör ett hygienskt problem.

Vegetativ tillväxt i marken förekommer endast under anaeroba förhållanden t. ex. när marken vattenmättats efter regn eller i anaeroba "fickor" som bildas genom att aeroba organismer förbrukar syre. Höga sporhalter i ensilage kommer huvudsakligen från jordinblandning eller om sporbemängd stallgödsel följt med grödan vid skörden. Sporhalten på växande gröda är däremot normalt ganska låg och bör inte utgöra något stort problem. ( Se Brock T.D. (1979) Biology of Microorganisms. 3rd ed. Prentice/Hall International editions. )

I dammigt hö finns mängder av sporer från mögel och bakterietypen aktinomyceter(kallades förr "strålsvampar"), vilka bidrar till att hästar kan utveckla luftvägssjukdomarna COPD "kvickdrag" och CPH "svalginflammation".

Det är inte alltid man kan se på ett hö om det är sporbemängt.Därför tycker jag att hygienanalysen är viktig.

Z (som jobbat med mikrobiologisk aktivitet)

Jag läste på en sida att man skulle ta från 10-20 balar :crazy: Är det verkligen nödvändigt att ta från så många?

En annan fråga, tänkte att det är onödigt att starta en till tråd om analys, så jag lånar denna.

Vad har Svavel för funktion? Försöker lära mig om detta och efter att ha forskat lite och läst på så tycker jag att jag har lite koll på grunden iaf. Men så när jag kollade vad som ingick i maneralanalys så stod det S, (alltså svavel). Men har inte sett någon om detta i boken:confused:

Jag brukar ta från minst 10 balar. Hur många man tar från beror ju på hur representativ analys man vill ha.

Jag vill ha en så rättvisande analys som möjligt, därför tar jag från så många balar som möjligt.

Man ska inte rycka åt sej hö tussar för man ska tänka på bladspillet står det. Antagligen kanske det försvinner viktiga analys grejer om man river ut hö.

Bladen är proteinrika, så faller de av får man troligen ett missvisande lågt proteininnehåll t.ex.

Jag brukar plocka från 4-5 balar ungefär.

Ok, låter ju rimligt. Måste man verkligen skära upp alla balar? Eller räcker det att man gräver ut lite från mitten?

Någon som vet något om svavlet?

Aha, gissar att det är därför man måste skära upp balarna.:bow:

Precis!

Och även fast balen är öppnad är det bra att försiktigt lyfta ut en tuss och klippa den över påsen, så att allt verkligen kommer med.

Titta på många balar i partiet, även om du inte plockar tussar ur alla. Är det lite klöver eller andra växter inblandat i de flesta balar, se till att få med lite av det också i representativ mängd.

Ok, det låter bra. Ska tipsa om detta om jag nu inte är med när de gör det. Förresten, vilka företag brukar ni använda att skicka analys till. Jag har hört Eurofins och lantmännen, något ni kan rekommendera?

Nu är det in skickat se vad det ger för resultat. Tog från 3-4 balar tror jag.

Men fick problem när jag skulle skicka i väg kuvertet. Det fick inte plats i lådan. Så lära åka ner på byn och lera en låda med större hål.

Svenska Foder utför också analyser även på spannmål.

Ok, jag såg innan att det är Eurofins som gör analyser för lantmännen, så det kommer nog bli dem för vår del.

Hittade inget på svenska foders hemsida:confused: jag bör kanske inte vara så förvånad, jag brukar av någon anledning inte vara så bra på att hitta saker på nätet, men nu gick jag verkligen igenom alla rubriker jag hittade.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama