Analys fr Eurofins!?

Leeelot

Trådstartare
Blir inte klok riktigt på analysen...på vä sida står det att "värdena är per kg foder, om inget annat anges", men precis ovanför TShalten o alla värden står det "resultat produkt torrsub.FE" så vet inte om värdena är per kg foder, eller per kg TS...Någon som vet??
 
Utgå i från värden som anges per kg foder, och strunta i resten.
Synd man inte kan få in en bild lätt o smidigt.. På andra analyser jag fått står det ett värde kg/TS o ett kg/foder. Här är det bara ett värde, o väldigt luddigt skrivet (se ovan), om det är det ena eller andra:(
 
Är det sådan här analysrapport, som det skrivs om i den här tråden http://www.bukefalos.com/threads/tyda-foderanalys.1425911/ som du har svårt att tyda?
Nej, detta är för idisslare.... men just det jag skriver i mitt inlägg, som gör att jag är förvirrad står här med: "värden anges per kg foder om inget annat anges" , och över står det "resultat produkt torrsub.FE" men under på min står det värden för häst, som MJ o Smrp istf OE AAV o PBV.
 
Kanske skulle läst vidarei den tråden:o man ska tydligen räkna om fr TS till kg! Moderator får gärna ta bort min tråd.
 
Det är väl skandal att Eurofins skickar ut analysrapporter som folk inte verkar förstå. Det minsta man kan begära är att de lägger upp en förklaring över hur man tyder deras analysrapport på sin hemsida. Vad jag kan se finns inte någon information alls om foderanalyser på deras hemsida.

Om alla ringer eller mejlar dom om detta kanske de begriper att de antingen får skicka med en förklaring med analysrapporten eller lägga upp en förklaring på sin hemsida.

Dessutom bör man naturligtvis även ange resultaten per kg foder eftersom det är dessa värden man använder i en foderstatsberäkning. Även om det är enkelt att räkna om ts-värden till fodervärden så är inte alla hästägare mattesnillen.

Blir inte klok riktigt på analysen...på vä sida står det att "värdena är per kg foder, om inget annat anges", men precis ovanför TShalten o alla värden står det "resultat produkt torrsub.FE" så vet inte om värdena är per kg foder, eller per kg TS...Någon som vet??

På den analys som det länkas till står det att “Resultat i gram/kg om inget annat anges”. Det står inte per kg foder. I tabellhuvudet står det tydligt att resultatet avser produkt tor. sub. vilket är en förkortning av torrsubstans. FE står förmodligen för foderenheter vilket är missvisande av flera anledningar. FE är en vedertagen benämning för att ange energiinnehållet i ett foder i flera länder t.ex. Frankrike, Holland och Norge.
 
Nej, detta är för idisslare.... men just det jag skriver i mitt inlägg, som gör att jag är förvirrad står här med: "värden anges per kg foder om inget annat anges" , och över står det "resultat produkt torrsub.FE" men under på min står det värden för häst, som MJ o Smrp istf OE AAV o PBV.
När vi satt och räknade foderstater för får, så hade vi precis samma problem.

"konstiga" förkortningar av värden för något som vi inte "kände igen", var värdena per kg foder eller per kg torrsubstans etc...

Det är skamligt att man inte lägger ut en beskrivning på hemsidan, av typen "så här tolkar du den nya analysrapporten", med pilar och förklaringar, och en jämförelse med den "gamla" sorten.

Spelar ingen roll om det är idisslare eller häst, om det finns konstiga (nya) begrepp, och en otydligt om hur man tyder det hela, OCH, det är en tjänst man betalar för, så tycker jag att det är nonchalant mot kunderna att inte skicka med en förklaring, eller hänvisa till en sådan på hemsidan...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Foder & Strö Jag fick hem min analys för hösilage från Eurofin, endast smbrp och mj står i kg/foder, men resten står i per kilo/TS. För att skriva in...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 265
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp