analys av hösilage

A

acrazyone

Hej!

I år tar vi eget silage, funderar på hur andra egentligen gör med analysen? Kan man gå ut o plocka lite gräs på fältet o skicka in (samtidigit som de blir pressat) eller måste man vänta o sprätta upp balarna o ta därifrån?

Vart skickar ni ert foder till analys? Vilket är bäst o prisvärdast?

Tacksam för alla svar.

Sv: analys av hösilage

Du får bättre statistik om du går och plockar direkt i strängarna innan plastning. Vi tar prover i strängarna av den anledningen.

Det som kan bli "fel" är TS-halten. Vi brukar senare ta prover ur balarna när vi börjar fodra och köra egen TS-beräkning med mikrovågsugn och våg. Sedan räknar vi om värdet från labbet till rätt TS.

ah tack! balarna e nu pressade o plastade o prov e taget. ska iväg med det till lådan nu. gjorde som du, tog lite här o var i strängarna, tror det blir ganska så exakt då pressen gick samtidigt som mig...

hur funkar det där med mikrovågsugn o våg? aldrig hört talas om...?

Jag använder den vanliga ugnen när jag tar reda på TS halten. Ta exakt 1 kg ensilage, torka på svag värme tills allt vatten torkat bort, väg det som är kvar. då har du fått fram ts halten.

Provet man ska skicka in, vad ska man lägga det i? En vanlig plastpåse? Förra året fick vi påsar från labbet, men i år har vi bara skrivit ut underlaget.... Undrar mest om man kan lägga i en vanlig plastpåse eller om man ska ringa och beställa.....

ok, så säg om det blir 500g kvar, då är det alltså 50% ts? det måste det ju bli.... *trög*

skrev ut underlaget o skickat i ett stort kuvert. så pjoskit kan det ju inte va.... läste nånstans att provet skulle väga minst 300g, men det e ju inte så mkt.

Lägg det i en ren plast påse som du pressar ut luften ur

Det funkar perfekt:banana:

Går också själv tvärs över fältet och plockar lite här och där som jag lägger i dubbla plastpåsar och skickar in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! I år testat jag nåt nytt, skicka gräset strax innan det balas (det är alltså plockat direkt från åkern). Är det nån skillnad i...
2
Svar
29
· Visningar
1 749
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka