Analsäckar

Julle

Trådstartare
Min katt har problem med analsäckarna har jag konstaterat... Han har luktat illa den här veckan och först trodde jag han fes. Sen när jag såg honom kasa på mattorna förstod jag.

Ska ju såklart åka och få dem tömda så fort jag kan, men det jag undrar är hur pass de känner av det? Mer än att det kliar. Fram tills idag har han vart precis som vanligt och är väl det nu med i stort sett. Men han verkar lite dämpad och jag tycker inte han verkar ha samma aptit som annars. Sen tvättar han sig massor och ser lite irriterad ut där bak. Går på lådan som vanligt. Inte märkt nåt konstigt iaf. Nu ligger han och sover.

Det dumma är att jag verkligen måste jobba både imorgon och på måndag. Så tidigast tisdag kväll kan jag komma iväg. Onsdag morgon känns mest troligt, tyvärr. Men ska kolla lördag med. Risken är att det bara är akutmottagning då.

Ska jag vara orolig?

Julle- Bekymrad kattmatte...:crazy:

Sv: Analsäckar

Han är lösare än vanligt i magen och det luktar illa. Samma foder som innan och det gillar han. Men han har ätit och busat lite nu!!:) Ska ringa och rådfråga imorgon.

Nån som har några erfarenheter?

Har katter analsäckar? Det trodde jag bara hundar hade. Har aldrig i alla fall hört någon prata om sånt problem på katter.

Jag tänker i första fall på mask som du beskriver det. Men kolla med vet.

Ja, mask trodde de med. Har Axilur hemma så måste bara ragga hållhjälp ikväll så kan jag börja redan nu.

Det som fick mig att tänka på analsäckar var främst lukten och att kasandet. Han beter sig precis som hunden jag hade som hade problem med analsäckarna.

Men det är visst väldigt ovanligt på katt. De har analsäckar, men det är mest Birmor som får problem med dem.

Tack för svaren!!

Ja, mask trodde de med. Har Axilur hemma så måste bara ragga hållhjälp ikväll så kan jag börja redan nu.

Det som fick mig att tänka på analsäckar var främst lukten och att kasandet. Han beter sig precis som hunden jag hade som hade problem med analsäckarna.

Men det är visst väldigt ovanligt på katt. De har analsäckar, men det är mest Birmor som får problem med dem.

Tack för svaren!!

Jag hade vänt mig till en annan veterinär. Jag var precis in med min ena tjej som slickat bort päls på magen och veterinären var nästan bombsäker på att det var analsäckarna som spökade. Min kisse har mig veterligen inga Birmor i sig, iaf inte dom närmsta typ 15 generationerna :laugh: Nu var det inte analsäckarna, men att avfärda det bara genom att det är ovanligt utan att titta på katten? Nä.

Fast det var mer att jag skulle prova att avmaska nu helgen och se om det hjälpte. Om det inte blir nån förändring skulle jag komma in på måndag. Hans allmäntillstånd är ju bra förutom minskad aptit och kliandet. Så jag hoppas det är mask!!

vår katt har problem med analsäckarna och blev då dålig i magen och sket på golvet, kasade runt på golvet me. Vi Fick tips om att ge foder som är till bantande katter vilket hjälpte då bajset blivit hårdare och sedan dess har hon inge problem längre.

Ok, ska lägga det på minnet!!

Uppkom problemen efterhand eller har den haft problem med detta hela livet? Min är snart 1,5 år nu. Inga problem annars. Han har bajsat på golvet en gång men det var när jag hade slarvat med lådan...:o

Men som sagt, hoppas på mask. Avmaskningen gick sådär idag... Pappa skulle hjälpa mig, men han är hundmänniska. Blandade ut det i maten istället men det verkar inte funka... Om jag bara kunde få tag på exet så kanske han kan komma och hjälpa mig. Han är super med katter!!:bow:

*yay*

Nu har han ätit hälften av avmaskningsmaten!! Satte mig vid matskålen när vi var i köket och då började han äta!! Sen drack han ungefär halva vattenskålen!!:love: Han var verkligen hungrig nu, för han har nog inte ätit så mycket idag.

Hjälp mig att hålla tummarna att jag får i honom hela kuren nu under helgen så jag vet lite mer på söndag kväll!!

Sådär gjorde Ella häromdagen också. Fast i soffan, men då har vi konstaterat att hon har mask för att hon kräktes upp en mask samma dag tidigare under dagen.

Hoppas att det är mask och inte analsäckarna så ni blir kvitt med det nu på en gång!

Här på buke med alla kunniga människor får man veta mycket som man aldrig ens tänkt på, som t.ex. att katter också har analsäckar. Jättebra att veta faktist :bow: Och jag är inte ironisk nu, jag menar det faktist. Man lär sig något nytt hela tiden som man är här.

Men jag håller tummarna Julle att det är mask kissen har och att han blir bra efter kuren.

Senast ändrad:

Tack!!:bow: Håller med om att Buke är kanon på det viset!!:D

Imorse när jag vaknade var nästan all mat uppäten, bara lite, lite kvar. Men det var så lite så det knappt räknas. Tänkte hålla honom lite hungrig idag och bara ha lite torrfoder framme att knapra på så äter han nog bättre när jag ställer fram den smaskiga blötmaten ikväll!! Igår krånglade vi ju med att försöka spruta in det i munnen först, men med lite lugnare innan äter han nog bättre med.

Nu kämpar han som en tok med att jaga en spyfluga!!:D

vår katt har problem med analsäckarna och blev då dålig i magen och sket på golvet, kasade runt på golvet me. Vi Fick tips om att ge foder som är till bantande katter vilket hjälpte då bajset blivit hårdare och sedan dess har hon inge problem längre.

jag hade en hankatt med samma problem som din katt. började också ge mat för bantande katter till honom och sen blev han bra igen.

Imorse när jag vaknade var nästan all mat uppäten, bara lite, lite kvar. Men det var så lite så det knappt räknas. Tänkte hålla honom lite hungrig idag och bara ha lite torrfoder framme att knapra på så äter han nog bättre när jag ställer fram den smaskiga blötmaten ikväll!! Igår krånglade vi ju med att försöka spruta in det i munnen först, men med lite lugnare innan äter han nog bättre med.

Har också krånglat massa med alla möjliga sorters avmaskningsmedel. Varken tabletter eller pasta går ner. Om man får i dem något över huvud taget så är det halva dosen första dagen.

Nu har vi sen ca ett år tillbaka använt droppar. Skitsmidigt. Små plastpipetter med nåt medel som man droppar i nacken, precis som fästingmedel. Inget kladd och inget bråk med katten för att försöka trycka ner något i halsen.
Men det är receptbelagt så man får ringa vet, men det går ju fort, kostar inte så jättemycket. Kostar drygt 100 kronor för ett tvåpack.

Det låter ju perfekt!! Ska inhandlas om näst gång det är dags!!

Men nu har det gått över förväntan!! Han verkar ha fått tillbaka aptiten så nu går allt ned utan större problem. Har inte känt nån lukt eller sett honom tvätta sig heller igår och idag. Så det verkar som om det var mask!!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 174
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka