Sv: Anabola till självförtroendet tack!
Sirisiri: Vad kul att du vann! Det lät som en uppmuntrande story, kan du inte berätta i lite mer detalj vad han gjorde och hur du vann? Skulle kännas stärkande på nåt sätt, pm:a om du inte vill berätta för alla.
Jag köpte min häst i augusti -03. Till en början gick det jättebra att rida överallt, både ensam och med andra hästar. Han gick fram överallt, stack inte, bockade inte. Varje dag skrev jag lite om hur ridningen gått, så i efterhand kunde jag ju se hur han sakta med säkert tog över, trots att jag inte förstod det. Han var liksom aldrig elak, försökte ALDRIG kasta av mig.
Efter 2-3 månader kom den första händelsen. Han blev helt plötsligt JÄTTERÄDD för någonting, långt borta, vet inte vad, en älg kanske... Han hyperventilerade, hjärtat slog rejält och han var helt okontaktbar. Det var läskigt, och när jag försökte få honom att gå framåt bara backade han. Minns faktiskt inte hur vi kom därifrån, om jag hoppade av eller vad jag gjorde.
Sen hände det oftare och oftare. Jag tror att han blev rädd på riktigt första gången, med tanke på hur hårt hjärtat slog då. Men sen var det mest trams. Han ville inte gå förbi saker som han aldrig nånsin tittat åt förut. Samma sak varje gång, backade, backade och backade. Några gånger var vi nere i dikena. Så höll det på ganska länge.
Jag blev ju tuffare och tuffare, men det var då han började ställa sig upp. Inte högt, bara lättade lite fram, men det blev högre och högre ju mer jag gick på honom. Det var riktigt otäckt!
Jag provad massa olika knep. Bl.a att hoppa av och leda honom förbi stället, fram och tillbaka 10 ggr och sedan hoppa upp och försöka rida förbi. Det gick inte, så hopp av igen och leda tio ggr till och upp igen. Så kunde vi hålla på i en hel timme och till sist kunde jag rida förbi. Men det var bara den gången. Nästa dag var det samma sak igen...
Under vintern nån gång ställde jag av honom. Red inte på över en månad. Tänkte att vi behövde en time out båda två. Sen skulle jag prova igen. Vi kom inte från stallplanen. Hästen tog inte ett enda steg, utan bara ställde sig. Jag satte mig och bara storgrinade och bestämde mig för att sälja honom. Jag satte ut en annons och fick några svar.
Men jag tyckte ju om min häst trots allt. Läste massor här på Buke om stegrande hästar. Bestämde mig för att sätta honom på plats en gång för alla. Satt på jobbet och laddade hela dagen. När jag kom till stallet på eftermiddagen sprutade adrenalinet ut ur öronen!
Jag samlade ihop dom som var där och bad dom vara med mig ute på stallplanen, om det skulle hända något.
När han försökte ställa sig upp drog jag runt honom med höger tygel samtidigt som jag gick på ganska hårt med sporrar och spö. Försökte gå framåt, men han reste sig igen. Ca 7 gånger upprepade jag procerduren och sista gången stod han ungefär rakt upp.
Men sen gick han framåt!
100 meter längre bort stannade han och försökte igen, men då var jag snabb med att morra och gå på honom. Vi fortsatte och gick "lilla rundan" som var ca 1 km lång utan problem.
Dagen efter testade han två gånger till, men gav sig direkt när jag gick på (lika hårt som första dagen). Efter det försökte han aldrig mer. Däremot följde ett par veckor då han försökte sticka med mig. Men han var inte direkt stark och kom aldrig med än nån meter, så det upphörde.
Sen var hästen snäll som ett lamm och jag kunde skicka ut min nya medryttare i skogen! Däremot fick hon stänga order om att gå på rejält, omedelbart, för minsta lilla krångel. Bara för att han inte skulle börja ta över igen. Men det kom aldrig något nytt försök.