Amstaff, pitbull och Rottiskorsningar!

Sv: Amstaff, pitbull och Rottiskorsningar!

Hört av amstaff/pitbull"uppfödare", skjut inte mig ;)

De flesta blandningarna har 50% staffe och 50% pit, den paras med en 50 % amstaff och 50% pit osv. Så att rent blodsmässigt brukar amstaffblandningarna vara 50/50 men många vill inte ha pitbullblod i sina "sällskapshundar" så därför säger säljarna ofta inget.
Kanske är en bättre kamphundsblandning, det går inte att blunda för att en del hundar hamnar i det. Dessutom så är det väl många coolingar som vill vara supertuffa och hur häftigt är det inte att ha en ostimulerad pitbull med nithalsband i kopplet bredvid en.....not....
Man ska inte glömma att det i grund och botten är samma blod, visserligen är den nästan hundra år sedan stamböckerna delades men det är samma blod som avlats vidare på, tror det var 1936 stamböckerna delades.....

Måste även säga att de stffar och pitbulls jag träffat i princip till 100% varit otroligt öppna, glada och intelligenta hundar som måste aktiveras.

Med den här typen av avel så finns det alltså ingen koll what so ever på vad man föder fram för hundar? Vaken mentalt eller rent hälsomässigt. Ändå säger du att de inte har sämre mentalitet än andra hundar.
Ren skräpavel enligt mig. Varför köper man en hund från sånt?? Snålhet?
Det finns ju kontollerad avel på Amstaff....varför stöder man inte den ist?

Bra artikel!

Nej, ej renrasig, amstaff i henne också. Mannen var iväg och köpte henne, tror han tyckte synd om henne. Givetvis papperlös och reggad som blandras...

Hela köpet är ett skolboksexempel på hur man INTE köper hund, men tack och lov så har allt gått bra och vi kunde inte fått en bättre hund.
Man märker på henne att hon älskar att kampa, vi fick rådet på brukshundsklubben att låta henne kampa. Hon kan hänga i sin kamptross och viskar vi loss så släpper hon direkt.

Hon brukar gå bakom ryggen på mig när jag lagar man och stjäla tex morötter när jag tittar bort. Då tar hon moroten och går ut, jag ser det och säger ge tillbaka. Då kan man nästan se hur hon suckar, vänder och lägger upp moroten på bänken igen.

Om schnauzer får tag på något så springer hon som ett streck för att komma undan så hon hinner slänga i sig bytet.

Nu ska jag sluta skriva om mina hundar, kan hålla på hela dagen - älskar dem så!

Men visst är det ett problem med sådana hundar då det ibland är fel människor som har dem.....

Min svägerska kommer från Kirgizistan och vi kom att prata om hundar. De har Ovtjarkas som herdehundar (viss språkförbistring men tror det var så) och hon sa att de är fruktansvärda i sin vakt/beskyddarinstikt - och hon menade på att de kan vara riktigt farliga....

Håller inte med om att de har dålig mentalitet, har du träffat många pitbulls?

Däremot är den okontrollerade aveln och uppfödarna ett stort problem. Vet inte hur det ska gå att komma åt, problemet är de billiga valparna, de billiga ex travarna, billiga ex galopperna etc...

Många tycker att billigt är bra, dessutom är det ofta människor utan kunskap. Vi tittade tex på renrasiga amstaffar men hittade ingen vi tyckte om. Fick via en väns, väns, kompis, kompis reda på att en valp var kvar i en fin kul staff/pitl.

Kom dit, trevlig säljare och fin valp. Träffade valpens släkt i tre led...
Fina föräldrar till valpen, veterinärbesiktigad, chippad och vaccinerad.

Var hemma hos tre stycken amstaffuppfödare innan och....tack...men nej tack....

Du får tycka vad du vill, vi har en perfekt hund hemma!

Att förutsätta att vi köpt denna hund pga snålhet gränsar till idoti..........

Kom dit, trevlig säljare och fin valp. Träffade valpens släkt i tre led...
Fina föräldrar till valpen, veterinärbesiktigad, chippad och vaccinerad.

Men detta ÄR ju okontrollerad avel! Hur kan du fördömma den och sedan själv köpa från den?

Att säljaren är trevlig och valpen fin ger ju noll garantier. De flesta valpar är "fina". Veterinärbestiktad säger egentligen noll om vad du väntar dig i framtiden. Chippad och vaccinerad ska alla hundar vara.

Är föräldrar och deras historik kontrollerad? Om inte så är det okontrollerad buskavel. Sen kan er hund vara supersnäll. Men det är tyvärr sån avel som nerlusar marknaden med billiga hundar som inte håller måttet och lockar fel köpare att köpa billigt. Vill man nu slå ett slag för dessa raser så ska man ju då om någonsin ställa höga krav på uppfödare och kontroller och visa att hundarna har ett värde värda att betalas för.

I USA, sarskilt har i sodern, ar ASPCA och andra shelters fyllda med pitbulls. (Man uppskattar att 25% av alla omhandertagna hundar i USA ar pitbulls) De har inga papper (i allafall inga man far tag pa, de anvands aktivt som kamphundar och registreras i 'hemliga' organisationer da det ar illegalt) och nar polisen bryter upp olika "pits" sa omhandertas hundarna. De hundar som blir kvar och inte 'tas bort' ar ofta helt fantastiska ... och blir ofta familje hundar.

Jag ser en klar skillnad pa "pitbulls" har och i Sverige. Har ar de mycket mindre, lagre, och mer 'spol formade':p (for att klara sig battre i slagsmal) och alla jag kanner ar helt underbara hundar. However, jag har ocksa blivit jagad av pitbulls till hast och vet pitbulls som har attakerat bade hastar och andra hundar. Skillnaden i alla fall som jag varit med om handlar om agarna. De tuffa killarna som har en pitbull som "coolhets factor" har hundar jag haller mig borta fran, eller folk som har pitbulls som aldrig far komma in i huset ... De som bor hos manniskor som bryr sig om hunden och sin omgivning har jag bara gott att saga om ... da de manniskorna ar forstandiga nog att inse om hunden ar farlig for dem sjalva eller omgivningen och fa raser ar sa mysiga som en riktigt bra pitbull.

Hört av amstaff/pitbull"uppfödare", skjut inte mig ;)

De flesta blandningarna har 50% staffe och 50% pit, den paras med en 50 % amstaff och 50% pit osv. Så att rent blodsmässigt brukar amstaffblandningarna vara 50/50 men många vill inte ha pitbullblod i sina "sällskapshundar" så därför säger säljarna ofta inget.

Hur ofta vet uppfödarna med säkerhet vilken avelsbakgrund deras hundar har? Ofta handlar det om många generationer av rätt tveksam avel av personer utan större koll på vare sig mentalitet eller hundarnas avelsbakgrund. Dessa hundar säljs till personer utan koll som i sin tur vanligtvis omplacerar hunden(ja, så illa är det). Efter att en hund omplacerats x antal gånger så blir den angivna avelsbakgrunden mer av en berättelse än en exakt återgivelse av hur hunden är avlad.

Det är snarare så att i de flesta fallen så finns inte minsta lilla droppe APBT i dessa blandisar.
Antalet renrasiga registrerade pitbulls har legat ganska konstant på ca 400 individer i många år, ägarna värnar om sina hundar o det är knappast troligt att speciellt många, om ens några används i blandrasavel.
De har inget som helst intresse av att blanda dem med Amstaffs.

Du har en muskel/kamphundsblandis, inget annat så varför påstå att det är en pitbull?

Mannen åkte ju iväg o köpte den själv, enligt vad du skriver köpte han den för att han kanske tyckte synd om den, hur skall du ha det?

De flesta hundägare anser förhoppningsvis att deras hundar är bäst av alla hundar o älskar dem, det betyder inte att de är bra avelsmaterial o har bra mentalitet.
Mentaliteten kan man beskriva genom MH o/e BPH, så länge ni inte gjort det med eran hund så kan du knappast uttala dig om dennes eller ingående rasernas mentalitet. Med blandisar kan man aldrig veta vad som kommer att slå igenom.
Hur många renrasiga APBTs har du själv träffat?

Att du/ni träffat ett antal Amstaffs (uppfödare?) o inte gillat vad ni såg säger inte speciellt mycket om rasen, tyvärr avlas det på skit där med eftersom det finns en marknad.

Precis som med alla raser så gäller det att göra sin hemläxa ordentligt innan ev hundköp, då har man betydligt bättre chanser att hitta en bra hund istället för att stödja oseriös blandrasavel.

Kl

För några år sedan (eller ganska många år sedan) var jag på fest hos någon jag inte kände. Det visade sig vara värsta pundaren, och han hade en pb-tik. Fy fasen vad jag tyckte synd om den hunden. Tiken var så rädd för sin ägare, hon tydde sig till mig och min tjejkompis för att de andra var rent ut sagt helt galna.
Ägaren stod och hytte med en stor kniv och försökte att få tiken att attackera folk. Tiken sprang runt med svansen mellan benen och försökte gömma sig bakom oss.
Jag undrar hur den hunden mår idag... :(

Såhär i efterhand så borde jag ju såklart ha anmält. Tyvärr hade jag inte en tanke på det då, tyvärr. Var rätt skärrad över hela upplevelsen öht, då hundägaren försökte drogs både mig och min polare.
Vilken jäkla kille alltså!

Kl

För några år sedan (eller ganska många år sedan) var jag på fest hos någon jag inte kände. Det visade sig vara värsta pundaren, och han hade en pb-tik. Fy fasen vad jag tyckte synd om den hunden. Tiken var så rädd för sin ägare, hon tydde sig till mig och min tjejkompis för att de andra var rent ut sagt helt galna.
Ägaren stod och hytte med en stor kniv och försökte att få tiken att attackera folk. Tiken sprang runt med svansen mellan benen och försökte gömma sig bakom oss.
Jag undrar hur den hunden mår idag... :(

Såhär i efterhand så borde jag ju såklart ha anmält. Tyvärr hade jag inte en tanke på det då, tyvärr. Var rätt skärrad över hela upplevelsen öht, då hundägaren försökte drogs både mig och min polare.
Vilken jäkla kille alltså!

Fy fan, det där är ju inte ovanligt.
Jag var själv på fest hos några idioter några tillfällen för flera år sen.
DE hade en hanhund av någon kamphundsmix, hunden blev omkringsläpad på fester överallt, hög musik, massa folk, ingte vatten eller mat, hussen kunde däcka ute eller inne på en fest ,hunden fick klara sig bäst den ville.

Livrädd var den , för allt och alla.

Jag ringde faktiskt och anmälde, först trodde jag inte det skulle bli något, för de sa vi återkommer.
Sedan ringde dom faktiskt upp och var jätteintresserade, så jag berättade allt jag visste.
Och några veckor senare var hunden faktiskt tagen ifrån ägaren:)
Så ibland händer något:)

Fy fan, det där är ju inte ovanligt.
Jag var själv på fest hos några idioter några tillfällen för flera år sen.
DE hade en hanhund av någon kamphundsmix, hunden blev omkringsläpad på fester överallt, hög musik, massa folk, ingte vatten eller mat, hussen kunde däcka ute eller inne på en fest ,hunden fick klara sig bäst den ville.

Livrädd var den , för allt och alla.

Jag ringde faktiskt och anmälde, först trodde jag inte det skulle bli något, för de sa vi återkommer.
Sedan ringde dom faktiskt upp och var jätteintresserade, så jag berättade allt jag visste.
Och några veckor senare var hunden faktiskt tagen ifrån ägaren:)
Så ibland händer något:)

Tack och lov att det hände något!

*kk*
Sambon och jag har haft en del jourhundar och omplacerat litegranna, här har det absolut varit mest hundar av amstaffmixtyp. Känns som nån annan skrev, aveln är hysterisk, och en besvärlig amstaffmix är man kanske mer benägen att "bli av med" än en trekilos småhund...

Inbillar mig också att de är populära just eftersom de oftast är så människovänliga, keliga, gosiga... men sen kanske man inte insett att det är rätt mycket hund också, förrän det är försent. Känns också som att vem som helst kan köpa en, verkar vara "lätt att köpa" en sådan ras.

Någon pitbull (pitbull som i renrasig hund alltså) har jag faktiskt aldrig träffat på.

Nä, fram för reglerad avel!

Tycker inte det spelar någon roll vad det är för raser.
Det är en otrolig försäljning/omplacering av hundar över huvudtaget :(
Det som jag tycker verkar ha ökat är små valpar,
de har hunnit ha valparna ett par veckor/månader.
:o
Sen omplaceringar i slyngelåldern,
den verkar vara stabil. Ungefär i samma antal.

"Jag tycker inte om rasen men det var den billigaste jag hittade på blocket".

Ja, jag har helt seriöst fått höra ovanstående av en bekant som bad mig om råd inför hundköp.

Hon kostade bara hälften av vad lillschnauzern kostade

Mmmm....när en ägare ska skriva positiva saker om rasen och börjar med hur billig hunden var känns det lite sorgligt.

Hur ofta diskuteras priset på de olika hundarna här på forumet när vi vill prata gott om våra raser i rastrådar och dyligt?

"Jag tycker inte om rasen men det var den billigaste jag hittade på blocket".

Ja, jag har helt seriöst fått höra ovanstående av en bekant som bad mig om råd inför hundköp.

Det var just ett sådant svar jag letade efter! tack!:D

Även om det är så tragiskt:crazy:

Det var just ett sådant svar jag letade efter! tack!:D

Även om det är så tragiskt:crazy:

Ja visst är det tragiskt- oavsett vad det hade varit för ras/er dessutom. Att låta pengar styra rasval när det är så avgörande för hur ens hundägande blir känns så fel, det är inte många tusen det handlar om med tanke på 10-15 års livstid.

Ja visst är det tragiskt- oavsett vad det hade varit för ras/er dessutom. Att låta pengar styra rasval när det är så avgörande för hur ens hundägande blir känns så fel, det är inte många tusen det handlar om med tanke på 10-15 års livstid.

Eller hur, alla dessa stora blandraser, 20 kilo och uppåt.
Det folk inte tänker på är matkostnaden tex:)

Jag har en stor som äter för säkert 5000 om året, medans min dvärghund äter kanske för 1000 max, det kan dom ju räkna ut med åren, hur mycket de sparat på den stora billiga hunden=D
Som kanske inte heller var så rolig att ha pga storleken och motionsbehovet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 166
Övr. Hund Åh jag känner att jag sitter i en jobbig situation just nu. En vän till mig har en arbetskamrat som har en tik, 8 år gammal Amstaff, som...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: Hellas
·
Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 344
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst