Amputerad hund

Sv: Amputerad hund

Stackars stackars hund :cry:
Hur grym är man om man låter en så skadad hund leva vidare? Hur egoistisk är man?
Jag håller helt med Skansen Jonas. Låt stackarn somna in istället.

kl
"På grund av avsaknade av tassar har inte Naki's kunnat leka med andra hundra och kunde bara röra sig genom att hasa sig fram på mage. "

Vad i h-vete är det!!?!? Fy fan vad vidrigt :(

Jag kan bara instämma. Hoppas aldrig trenden når till Sverige.

Jag har redan sett den tendensen hos veterinärer när det gäller både hästar o hundar. Bara för att matte/husse inte klarar av att ta beslutet.:banghead:

Djurplågeri är vad jag kallar det!

Jag tycker den här meningen säger allt

"Jag har en svag punkt för rädda djur i allmänhet. Jag letade efter något annorlunda, unikt, säger Christie Pace till Metro"

det handlar inte ett dugg om att djuret ska må bra, det handlar om att va "först" att ha nåt att skryta om, nåt att ringa tidningen om och att visa sig extra duktig. Att hunden lider kan man ju gömma bakom sitt "hjältedåd"

Det är hemskt att djur ska behöva leva på det viset :(

maken sa nagot bra "It's being alive - not living".

fy sa ledsen jag blir... :/

Nastan mer ledsen over att jag har vanner som forsvarar det "vadda sa du tycker han ska mordas?" ...ja... faktiskt. "Han ar ju bara lite obekvam, han vanjer sig" (efter lite googlande visar det sig att hunden i den videon haft proteserna i nagra manader. Lite fler videos sa ser man avoidance nar dom satter pa dom, slickande/gnagande fran hunden platt liggande pa sidan. Inte en enda dar hans rorelseschema forbattrats... till och med orthopets egen reklam film visar bara sekundkorta snuttar av honom i rorelse :( )

Det sorgliga är ju att när hunden väl "vänjer" sig är det sannolikt så att han har gett upp; drabbats av inlärd hjälplöshet. Man hör ofta att hundar är så anpassningsbara, men i själva verket handlar det om att hundar är oerhört mottagliga för inlärd hjälplöshet.

men forstar du.. att sant "bara tror vi nu" om "hundra ar kan vi mer".

Vi bara "forutsatter"...

Det ar val KLART att hundar skall fa leva, oavsett om de har ont eller ej. Alla har minsann ratt till liv... och den skriker ju inte sa sa obekvamt kan det inte vara. :banghead:

Neeeeeeeeeeeeeej... uschusch sa javla sorgligt. :arghh: :yuck:

*gar och drar nagot gammalt over mig*

Jag tycker den här meningen säger allt

"Jag har en svag punkt för rädda djur i allmänhet. Jag letade efter något annorlunda, unikt, säger Christie Pace till Metro"

det handlar inte ett dugg om att djuret ska må bra, det handlar om att va "först" att ha nåt att skryta om, nåt att ringa tidningen om och att visa sig extra duktig. Att hunden lider kan man ju gömma bakom sitt "hjältedåd"

Det är hemskt att djur ska behöva leva på det viset :(

Munchaussen by proxy...via en hund.

kl

Det stod att hunden fått amputera tassarna efter att ha trampat i en "ice puddle", is och kallvatten eller?

Hur kan det gå så illa så att alla tassar måste amputeras av det? :o

Det sorgliga är ju att när hunden väl "vänjer" sig är det sannolikt så att han har gett upp; drabbats av inlärd hjälplöshet. Man hör ofta att hundar är så anpassningsbara, men i själva verket handlar det om att hundar är oerhört mottagliga för inlärd hjälplöshet.

Intressant. Jag vet inte så mycket om hundar, men nu när du skriver det så känns det väldigt rimligt att de har lätt att drabbas av inlärd hjälplöshet, ja. Lättare än hästar, känns det som?

Jag tycker att det är ett rent oetiskt spektakel med hunden och proteserna. Tyvärr ser vi en väldigt trist utveckling inom veterinärvården, även när det gäller att hålla liv i gamla individer. Kanske särskilt katter och hundar (eftersom de inte är lika svindyra att hålla liv i som tex hästar).

En gång i Israel för kanske 25 år sedan, såg jag en trebent hund. Den saknade ett framben och hade ingen protes. Det kändes också helt bedrövligt, den kunde ju inte springa.

Hunden på filmen rör sig ju väldigt underligt, och det är lätt att tro att den har ont.

Jag har redan sett den tendensen hos veterinärer när det gäller både hästar o hundar. Bara för att matte/husse inte klarar av att ta beslutet.:banghead:

Djurplågeri är vad jag kallar det!

Fast är där veterinärerna ska gå in och säga vi kan inte göra mer. Men tyvärr, inte alla gör det.

*stulade knapp*

.......:eek::arghh::eek::banghead:

stackars vovve...

haller absolut med Jonas... det dar ar inget liv, det dar ar att ta en lojal hund och forvandla den till ett plagat cirkusnummer.

Fy f-n.

(sen.. agare+veterinaren gjorde det.. efter att hennes hund fatt frostskadade tassar... scuze liksom men.. eh... inte nog med att hon lat hunden sta ute och fa allvarliga frostskador, hon kapade av tassarna? hon kan ju inte vara riktig i huvet. Dova sitt samvete pa helt fel satt mahanda?)

Precis min tanke kring det hela. Människor är för fan inte kloka.

Fast är där veterinärerna ska gå in och säga vi kan inte göra mer. Men tyvärr, inte alla gör det.

Sunt förnuft är tyvärr inget inträdeskrav till veterinärutbildningen. Det finns vet-studenter som tycker att det är fel att avliva djur :banghead:

*kl och lite lite ot

helt sjukt, stackars hund.

detta är också extremt sjuk,visst det är en miniatyrhäst, men vafan en häst är en häst, inte fan ska dem få proteser. hellreatt dem avlivas isf, ist för att aldrig kunna få ett normalt liv. visst den springer runt och så, men undrar hur pass mkt stryk kroppen tar av det

http://www.youtube.com/watch?v=N5pw9o9EmEA

Den såg ju inte heller ut att röra sig helt rent?

För att svara TS så syns det ju att den inte är bekväm med att röra sig, hu! Klart att hunden ska tas bort, för sin egen skull!

Ja, jag tycker att det ser förjävligt ut ur djurskyddssynpunkt och någonstans hoppas jag att signalerna hunden sänder ut endast är tillfälliga.

Vad jag inte förstår är denna dubbelmoral som t.ex. min facebookbekant uppvisar. I mina ögon är det precis lika illa att utsätta en hund för något sådant här som att sätta t.ex. minkar i små stålburar utan möjlighet till berikning. Djurrättsaktivisternas motivering att vi inte bara kan anta att djuret måste lida bara för att det är så gravt amputerat, är precis lika uppåt väggarna som att säga att vi inte bara kan anta att en mink som lever på en minkfarm måste lida av det. I båda fallen har vi goda skäl att anta att djuren inte lever normala liv utan lidande.
:bow::bow:

Hugger sista knappen

Hejja Jonas! Bra att han står på sig och säger vad han tycker!
Det skär i hjärtat på mig att behöva se hunden lida :(

Liknande trådar

Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka