Amputerad hund

Philosophia

Trådstartare
En facebookbekant (djurrättsaktivist) tycker att Skansen-Jonas uttalande är förkastligt i följande artikel: http://nyheter24.se/nyheter/udda/74...d-fyra-prostesben-skansen-jonas-borde-skjutas

Det är alltså frågan om en hund som har fått alla fyra tassarna amputerade.

Utan att ens hinna reflektera över själva amputationsfrågan så reagerar jag dock över att hunden visar tydliga tecken på smärta (slickandet om munnen). Håller ni med eller har jag fel?

http://www.youtube.com/watch?v=6z_LZWk34xI

Sv: Amputerad hund

Åh gud:( Min första reaktion var sorg! Jösses var sorgsen jag blev, nej fy!:( Vill bara gråta när jag ser videon!
Jag hade inte låtit min hund gå med proteser på alla fyra ben!:(

Jag tänkte samma som du med slickandet. Att hunden dessutom sätter sig ner första chansen den får är ett mycket dåligt tecken..

Han studsar ju bara på alla ben i ett försök att hela tiden försöka avlasta ser det ut som:(

Ja, jag tycker att det ser förjävligt ut ur djurskyddssynpunkt och någonstans hoppas jag att signalerna hunden sänder ut endast är tillfälliga.

Vad jag inte förstår är denna dubbelmoral som t.ex. min facebookbekant uppvisar. I mina ögon är det precis lika illa att utsätta en hund för något sådant här som att sätta t.ex. minkar i små stålburar utan möjlighet till berikning. Djurrättsaktivisternas motivering att vi inte bara kan anta att djuret måste lida bara för att det är så gravt amputerat, är precis lika uppåt väggarna som att säga att vi inte bara kan anta att en mink som lever på en minkfarm måste lida av det. I båda fallen har vi goda skäl att anta att djuren inte lever normala liv utan lidande.

Hundstackar'n kan ju inte gå, han måste ju få en massa problem med övriga kroppen om han ska gå så... Hemskt!! Och här sitter jag och nojjar mig om det är värt att amputera en tå. :crazy:

Usch, jag håller med Jonas... Det där kan inte vara livskvalité (dessutom verkar det ju som att han gått ett tag utan proteser också, om jag tolkar artikeln rätt). Han rör sig ju knappast obehindrat iaf.

Utan att veta nåt om din bekant så tycker jag att djurrättsaktivister överlag inland blir lite "leva till varje pris".

Usch.. blir ledsen i själen när jag ser sånt här. Tycker inte hunden ser lycklig ut, den rör sej som en potta skit.. Undrar hur vovves stackars kropp mår efter ett tag med det rörelsemönstret? :(

Mvh Domino_s

Usch, jag håller med Jonas... Det där kan inte vara livskvalité (dessutom verkar det ju som att han gått ett tag utan proteser också, om jag tolkar artikeln rätt). Han rör sig ju knappast obehindrat iaf.

Utan att veta nåt om din bekant så tycker jag att djurrättsaktivister överlag inland blir lite "leva till varje pris".

Instämmer..

Hade det varit min hund så hade den sluppit leva.

Jag klarar inte a att se videon, men den är väl i samma stuk som den stackars hund som går på 2 ben. Vidrigt och oerhört egoistiskt av ägaren att utsätta hunden för sånt lidande istället för att avliva!!!

kl

Hur fan tänkte vet som gjorde det?? :mad:

*stulade knapp*

.......:eek::arghh::eek::banghead:

stackars vovve...

haller absolut med Jonas... det dar ar inget liv, det dar ar att ta en lojal hund och forvandla den till ett plagat cirkusnummer.

Fy f-n.

(sen.. agare+veterinaren gjorde det.. efter att hennes hund fatt frostskadade tassar... scuze liksom men.. eh... inte nog med att hon lat hunden sta ute och fa allvarliga frostskador, hon kapade av tassarna? hon kan ju inte vara riktig i huvet. Dova sitt samvete pa helt fel satt mahanda?)

Rörelsemönstret var ju definitivt inte normalt :crazy:

Skansen-Jonas har absolut rätt.

Det är konstigt med djurrättsaktivister, och även en hel del veterinärer (tyvärr även här i Sverige), de har ingen som helst empati med djuren utan handlar bara med sina egna känslor som största intresse.

Läste man ordentligt såg man att hon tagit hand om hunden från ett "shelter". Fel att de inte avlivade den direkt.

*ryser* stackars, stackars hund... det missade jag med sheltert.. sag daremot kommentaren att hon letat efter nagot "speciellt"... :S

otroligt fel att den inte avlivades pa studs, fy sjutton for att forlanga lidande sa! (Meanwhile sa avlivas Friska hundar pa lopande band *SUCK*)

Liknande trådar

Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka