Amoniakhalm till häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trolltyg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 331
T

Trolltyg

Genom att tillsätta amoniak till halmen bryts aminosyrornas kedjor ner till mer lättillgänglig energi. Pratade med en produsent i går som beskrev det hela. Han har hästkunder. Någon här som har erfarenhet av att fodra eller strö med amoniakhalm?

Sv: Amoniakhalm till häst?

Intressant fråga, men den kanske ska vara på foder i stället.
Är det ingen som vet?
Jag undrar förstås om halm innehåller så mycket protein överhuvudtaget (men det är kanske en dum fråga).

Nej, inte protein men däremot Mj (energi).

Vill du ha ammoniak på halmen är det enklare att låta hästarna kissa på den.

Energin borde vara som fibrer dvs kolhydrater. Men det blir det inte några aminosyror av. Eller så är det så att det proteinet som ev finns i halmen kan smältas efter ammoniakbehandlingen. Men jag tänker kanske fel.
Varför vill man ha mer lättillgänglig energi av halm?

Jag har fått lära mig att ammoniakbehandlad halm är mer näringsrik och smakligare än vanlig halm, men det är också allt jag vet.

Obs korrigering av mitt första inlägg. Det skulle ha stått så här:

Amoniakbehandling av halm går ut på att callväggarna (ligninet/cellulosan) med vattenfri amoniak (UN1005) bryts ned och frigör energin som finns i halmen. Energin ökar med ca 40%. Smältbart råprotein 50-60 gram/kg ts.

Amoniaken dödar mögelsporer och är billigare.

Amoniakbehandling av halm går ut på att callväggarna (ligninet/cellulosan) med vattenfri amoniak (UN1005) bryts ned och frigör energin som finns i halmen. Energin ökar med ca 40%. Smältbart råprotein 50-60 gram/kg ts.

Nyfiken, är det ammoniaken som gör att man får smältbart protein i halmen? För 'obehandlad' halm säger man ju generellt ligger på ca 5 MJ/kg foder, och inget protein.

Så gör ammoniaken att proteinet blir smältbart för häst, eller är siffrorna för något annat djurslag som kan utvinna proteinet ur halmen (för det måste ju finnas protein även i obehandlad liksom, även om den är värdelös till häst).

Jag har dock inga svar åt dig, aldrig ens hört talas om ammoniakbehandlad halm. Har i ärlighetens namn svårt att förstå vad man vill ha den till med, om man får ut ännu mer energi, då kan man ju ge hö likagärna? (De flesta som fodrar med halm gör det ju för att ge mer TS men inte så mkt MJ som hö?)

Kan det vara så att man använder helsädes halm när man amoniakbehandlar den? Är dock jättedålig på det där med proteinhalt i säd. Halmen i sig innehåller ju inte proteiner oavsett den är behandlad eller ej.

Har läst om detta för läääänge sen. Antagligen inget för häst, men försök ta reda på mer - intressant process!

Jag kan tänka mig att det kommer från nötsidan. Där kan det vara en bra ide att tilsätta ammoniak då detta fungerar som ett kvävetillskott. Idisslare fungerar ju som bekant inte som enkelmagade djur och kan, ia vommikrober, utnyttja ammoniak som byggsten för protein.

Har svårt att se att ammoniak skulle ge ett proteintillskott för häst i halm. Kan mycket väl ge ett bättre utnyttjande av kolhydrater för energi, men är det inte enklare (och billigare?) att ensilera halmen då?

Då blev det lite lättare att förstå. Om cellväggarna bryts ned så borde ju både de nedbrytbara fibrerna och proteinerna att bli åtkomliga. Men jag undrar precis som andra vad det är för mening med det och kanske hur nyttigt det är med ammoniak. Men det är det kanske.

Kanske därför min kille gärna kissar på sitt hö innan han äter det? :idea:
Han kanske försöker få till bättre värden :angel::rofl:

Jag kan tänka mig att det kommer från nötsidan. Där kan det vara en bra ide att tilsätta ammoniak då detta fungerar som ett kvävetillskott. Idisslare fungerar ju som bekant inte som enkelmagade djur och kan, ia vommikrober, utnyttja ammoniak som byggsten för protein.

Har svårt att se att ammoniak skulle ge ett proteintillskott för häst i halm. Kan mycket väl ge ett bättre utnyttjande av kolhydrater för energi, men är det inte enklare (och billigare?) att ensilera halmen då?

Låter rimligt, och som jag misstänkte. Tack!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka