Amning = svettas floder?

Lupin

Trådstartare
Hej! Nu är lillplutten tre månader gammal (imorgon), amningen har gått bättre än jag någonsin kunde föreställa mig och allt känns bra. Han t.o.m. sover hela nätterna, helt av sig själv - började självmant dra ut på nattsömnen när han var lite drygt en månad gammal och ganska snabbt blev det sen till hela, långa, sköna nätter. :love:

Jag minns inte hur det var förra gången, men jag ammade iofs inte lika mycket den gången. Då pumpade jag desto mer och gav i flaska och dåvarande lillplutten var tre månader gammal producerade jag absolut inte lika mycket bröstmjölk som jag gör nu, så jag tror inte det var samma hormonpåslag då, för tre år sedan?

I alla fall, jag svettas - floder! Och det kan hålla i sig ett bra tag efter avslutad amningsstund, ibland någon timme. Är det bara jag som har det så här, eller är det vanligt att man svettas när man ammar? :confused:

Sv: Amning = svettas floder?

jag minns inte att jag svettades massa mer just vid amningsstunderna, men man svettas generellt mer när man ammar (alltså amningsmånaderna/åren) än annars. Tror det avtog succesivt för mig, var nog "värst" i början. Jag kände mig varm överlag också.
Kom ihåg att dricka vatten förresten :)

Jag har inte haft besvär längre än ett par veckor efter förlossningarna när vikten rasat och man svettats ut all överflödig vätska. Men jag har hört att amning hormonellt är som ett "falskt klimakterium" och att såna där svettningar inte alls är ovanliga. Det ska gå över senast när du slutar amma, troligen tidigare när du trappar ned.
Hjälp, blir du inte supertörstig oxå?

Jag kände inte att jag svettades mer än vanligt när jag ammade. Däremot luktade jag svett. Svetten luktade nog annorlunda (mer) än vanligt. Eller så var jag känsligare för lukter, för min man höll inte med om att jag ständigt luktade svett.

Det blev ju knappast bättre av att jag undvek deo när jag ammade. Deodoranter innehåller en massa kemikalier som jag inte ville att min kropp skulle ta upp, särskilt inte eftersom körtlarna i brösten och armhålan sitter så nära varandra.

jag minns inte att jag svettades massa mer just vid amningsstunderna, men man svettas generellt mer när man ammar (alltså amningsmånaderna/åren) än annars. Tror det avtog succesivt för mig, var nog "värst" i början. Jag kände mig varm överlag också.
Kom ihåg att dricka vatten förresten :)

Jomen så är det, jag svettas mer rent generellt, förutom lite extra i anknytning till amningsstunderna. Det har iofs varit ovanligt varmt och klibbigt i sommar, så det har inte gjort saken bätter. Och så är lilla bebisen ett riktigt element! :D

Jag har inte haft besvär längre än ett par veckor efter förlossningarna när vikten rasat och man svettats ut all överflödig vätska. Men jag har hört att amning hormonellt är som ett "falskt klimakterium" och att såna där svettningar inte alls är ovanliga. Det ska gå över senast när du slutar amma, troligen tidigare när du trappar ned.
Hjälp, blir du inte supertörstig oxå?

Visst är jag rejält törtstig! Det har hänt att jag druckit mig igenom vissa dagar och knappt haft utrymme att äta något för allt vätskeintag. Och du har rätt i att det var värre i början, men ibland räcker det att jag tänker på bebisen/att amma så pirrar det i brösten och jag börjar svettas haha. Det kanske "hjälper till" att jag fyller 40 om knappt en månad? :angel:

Jag kände inte att jag svettades mer än vanligt när jag ammade. Däremot luktade jag svett. Svetten luktade nog annorlunda (mer) än vanligt. Eller så var jag känsligare för lukter, för min man höll inte med om att jag ständigt luktade svett.

Det blev ju knappast bättre av att jag undvek deo när jag ammade. Deodoranter innehåller en massa kemikalier som jag inte ville att min kropp skulle ta upp, särskilt inte eftersom körtlarna i brösten och armhålan sitter så nära varandra.

Ja just det! Glömde ju skriva i TS att svetten luktar mer/annorlunda. Fast min man påstår att han inte märker någon skillnad...antingen har män sämre luktsinne, eller så gör alla hormonerna att vi har fått superluktsinne. :cool:

Jag använder deo ibland, men jag helammar iofs inte. Ibland vill jag lukta annat än bebiskräk och svett. :angel: :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 458
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 084
Senast: Stinaelin
·
I
  • Låst
Övr. Barn Min son är snart 5 månader nu och jag funderar på ifall om min mjölk inte håller han mätt så länge som den borde. Anledningen till den...
2
Svar
22
· Visningar
8 925
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar