Ammoniak!!! (urk)

norrland65

Trådstartare
Har mockat ur bäddarna i stallet...

Några boxar var helt ok, men den tredje. När jag började gräva i bädden för att mocka ut så kom ammoniaklukten... Nått så in i h*****e :eek: Det har INTE luktat alls när bädden låg, den har känts fräscht! Bäddarna har legat i drygt tre månader nu...

Men nått så j*****t det luktade :eek: . Jag brukar inte vara vekmagad, men detta... När jag skottade ur så blev näsan alldeles ren och ögona tårades... Och den här bädden har som sagt känts ren och fräsch och inte luktat!

Nu till min fråga! :) Jag har sopat ur och nu står boxarna för att vädra och torka. Vad kan jag göra för att bli av med ammoniaklukten? Ska köpa kalk imorgon, visst brukar det hjälpa? Ska såklart ha spån i boxarna när de torkat upp, så att hästarna kan gå in vid behov. Vi lägger inga bäddar förrän till vintern igen.

Men vad får bort lukten i boxen nu?

Norrland
 
Sv: Ammoniak!!! (urk)

Jag brukar använda stalosan. Mer effektivt än kalk. Men det krävs ju iof att du måste iväg och handla. Ingen lösning för stunden mao
 
Sv: Ammoniak!!! (urk)

Det går bort! Det är nu i början när det träffar syre som det blir sån otrolig lukt.

Du har haft en bra bädd om det inte luktat. Lukten kommer som jag sa ovan när det kommer in luft i den, som när du börjar gräva ur.
 
Sv: Ammoniak!!! (urk)

Har faktiskt varit och inhandlat Stalosan F idag! Har googlat och läst om medlet, och det verkar bra. Ska prova! Tack för tipset.

Norrland
 
Sv: Ammoniak!!! (urk)

Jag brukar kalka lite i bädden nån gång i veckan under vintern efter mockning men innan jag strör så luktar det knappt alls när man ska mocka ur bädden på vårkanten sedan. :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 152
Senast: bigganl
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 243
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp