Aminosyror, lysin?

Sv: Aminosyror, lysin?

Om hästen klarar sig bra på protein med kass aminosyrasammansättning är det ett tecken på att proteinet har omvandlats o då är det grovtarmen som gäller om man inte tror att det är mikrobprotein från den körtelfria delen av magsäcken som påverkar. Det sista har jag inte tänkt på förrut. :idea:
PL

peter_lundin skrev:
Det sista har jag inte tänkt på förrut. :idea:
PL

Men Andrea Ellis, foderforskare i England, har tänkt på det och är öppen för möjligheten att aminosyror tillverkas av mikrober i magen och sen tas upp i tunntarmen. Att aminosyror tas upp i grovtarmen tycker hon har blivit allt mindre sannolikt efter några senare studier (Martin-Rosset 2002). HH

Hm, intressant, fast jag förstår inte så mycket av det ni pratar om.

Vad kan jag lära mig av det ni skrivit när jag tänker på mina hästars foder?

Att man ska bry sig om proteinkvaliteten och inte bara mängden. Att man ska vårda alla snälla bakterier och svampar i hästens magtarmkanal så att de gör ett bra jobb. Bra och tillräckligt grovfoder viktigaste mikrobvården. HH

Borde vara via mikroorganismerna som bryter ner det via ureas till ammoniak som sedan delvis kan utnyttjas av hästen. Eller?

HelenaHandberg skrev:
Det beror på källan. Lysin är en aminosyra. Ett protein består av många aminosyror. Olika proteinkällor har olika fördelning av aminosyror. Soja och raps har högst lysinhalt i sitt smältbara protein, vallfoder lite mindre, spannmål mindre ändå, lin och solros väldigt litet. HH

Jag har lyckats få tag på hö med väldigt hög proteinhalt till unghästen. Ca 10 kilo hö (om hon äter så mycket) täcker hela hennes proteinbehov. Kan jag då också anta att lysinbehovet är tillgodosett?

Mvh

Tora

Vad jag kan förstå kan hästen ta upp även kvävet från urean. Men de referenser jag har på det är från -70-talet så det kanske har kommit nyare forskning som motsäger det?

Det där har du nog fått om bakfoten om du menar att det skulle ske utan mikrobhjälp. Hur skulle det gå till? Det finns inga högre organismer som fixar detta.
PL

Tora skrev:
Jag har lyckats få tag på hö med väldigt hög proteinhalt till unghästen. Ca 10 kilo hö (om hon äter så mycket) täcker hela hennes proteinbehov. Kan jag då också anta att lysinbehovet är tillgodosett?

Mvh

Tora

Ja det är troligt. HH

Jag tror inte att jag fått det om bakfoten faktiskt. Ureas är det inga däggdjur som har nej, det vet jag, men vad jag förstår av de referenser jag hittat kan hästen utnyttja kvävet efter att mikrobernas ureas har brutit ner urean. Jag ska leta reda på originalkällan så återkommer jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark