Amerikavagnarna!!???

nissenasse

Trådstartare
Hej,

Har studerat amerikavagnarna och funderar lite över era funderingar om dessa. Spyder bike och Ufo tycks ha blivit riktigt POP och dom första vagnarna finns även nu i Finland. Jag har aldrig sett en vagn men stämmer det att tex sitsen är lite mer på vänster sida?? är skalmarna mycket längre än vanliga? På vissa bilder ser det ut så??

Vad tror ni är detta framtiden?:banana:

Sv: Amerikavagnarna!!???

Vad jag vet (har aldrig selat ut med en amerikavagn eller ens varit i samma byggnad som en) så ska sitsen vara flyttad åt vänster, ja. :)

Och viss skillnad i hur pass nära man kommer ser det ju ut att vara. Bakåtlutningen verkar ju dock vara den stora skillnaden.

GooGoo.jpg

fairlight-untersteiner-peter-7740-jpg-66643-468x309.jpg

Sedan så är ju Peter Untersteiner en rätt kort kille, och en kusk med ännu längre ben hade ju givit intrycket av att sitta ännu närmre hästen, förmodligen! :)

.. Och jag skulle inte vilja sitta i en vagn som får tv-experterna att dra efter andan då den knakar oroväckande om man svänger lite väl hårt. ;)

Senast ändrad:

Delvis Kl

Nu ar jag inte jattefortjust i vare sig Spyder eller UFO (med den bristfalliga kunskap jag har) men varfor anses de inte lika sakra som de "svenska" vagnarna?

Och ja, de ar offset. Tanken ar att de ska spara battre och "forkorta resvagen". Resultatet blir att det kan bli trangt for inner bak = passar inte manga av de vidspariga travarna. Kom ihag att over halva marknaden harover bestar av passgangare vilka "ska" vara linjegangare.

Nu har jag aldrig kört lopp själv med dessa amerikanska vagnar men de har väl en rykte att vara ganska klena mot påfrestningar i sidledes och dessutom är vagnen ganska lång. Dessa egenskaper är icke önskvärda i voltstarten, i den amerikanska systemet med bara bilstarter spelar det mindre roll.

Undrar hur skulle man kunna kasta runt någon bulhuve från snäva femte spår t.ex. i Åmål med dessa vagnar?

Senast ändrad:

Inget försök till påhopp eller någonting utan mer en allmän undran som vem som helst får nappa på, men är det inte helt andra typer av hjul på de amerikanska vagnarna? Oftast när det krånglar med hjul (punktering) så brukar det ju låta att "ja, om de inte har hjul för den typen av vagn får de byta sulky, helt enkelt." - är verkligen de amerikanska vagnarna kompatibla med de hjul som man kan hitta på t.ex. en customsulky?

Sedan vet jag inte om det är skalmanordningen som anses vek och att det är därför de hotar att gå sönder om man voltar med dem?

Jag ar inte jatteinsatt i just hjulen da de har bikarna blev popps forst efter att jag blev mammaledig men jag vet att vi haft stora problem med custom vagnarna har. Gar inte ens att varken byta eller fylla pa med luft om man inte har ratt grejer och de ar dessutom ovanliga.
Jag vet att maken sagt att Spydervagnara ser amatorassiga ut i svetsingen (nar de var helt nya) men jag vet inte om det forbattrats sen dess. Har sett ett antal olyckor med olika vagnar och den som var storst katastrof var en Custom som gick i tusen bitar. Forovrigt skall ju alla vagnar besiktigas extremt val efter en olycka oavsett om den ser skadad ut eller ej.
Dessutoom har jag hort kuskar som beromt de "nya" hjulen hogt da de hallt i situationer dar kuskarna vantat sig att sitta med vikt hjul. Sen ar jag inte hundra pa vad for slags hjul endera var battre eller samre. Jag har helt enkelt inte haft tillrackligt med intresse for att satta mig in ordentligt - ungefar som bilar...

Tillagg: Sjalvklart ar de inte utformade efter voltstart. Sen huruvida det kan funka anda vet jag inte.

Tillagg: Sjalvklart ar de inte utformade efter voltstart. Sen huruvida det kan funka anda vet jag inte.

Vagnen funkar i voltstart men bara under väldigt speciella omständigheter så någon större hit kommer den aldrig blir på den här sidan av Atlanten. I dagens läge är det några stortränare med enorma vagnparker som kan kosta på sig en vagn som duger endast till bilstart, annars är den inte mycket att hänga i julgranen. ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 255
Senast: Dimmoln
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 693
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama