Amerikansk Boxer?

A

Ashira

Hej. Någon som kan förklara för mig vad en "amerikansk Boxer" är för något?

En bekant har köpt en sådan och hon säger att det är en Amerikansk Boxer. Eftersom den inte liknar en vanlig Boxer i huvudet så tänkte jag att det är väl så en Amerikansk ska se ut.

Men när jag Goooglade på "American Boxer" så såg de mer ut som en vanlig boxer. Fattar ingenting. :confused:

De har köpt den här i Sverige och valparna annonserades ut som "amerikansk boxer"

Sv: Amerikansk Boxer?

Amerikansk Bulldogg kanske?

34773232_65da05f930_o.jpg

Den vanliga boxern finns i lite olika typer beroende på vilka linjer de är avlade på. De amerikanska är mer högställda och finlemmade. Sen finns det engelsk (som jag har har) som är lite ädlare än den kontinentala (tysk tex) som är grövre och har ofta lite mer läpphäng och kortare nos.

Det finns en bra sida på nätet som visar de olika typerna http://www.worldwideboxer.com/style.html där fler typer finns representerade.

Men om hunden inte ser ut som en boxer så är det nog någon annan specialvariant...:angel:

Själv skulle jag dra öronen åt mig om de marknadsfördes som "amerikansk boxer" och inte "boxer från amerikanska linjer" :p

Det kanske låter knasigt, men för mig är det en himla stor skillnad i hur jag uppfattar att uppfödaren är insatt...

För är hunden född i sverige så är det en svensk boxer, men linjerna behöver ju inte vara svenska...

Den vanliga boxern finns i lite olika typer beroende på vilka linjer de är avlade på. De amerikanska är mer högställda och finlemmade. Sen finns det engelsk (som jag har har) som är lite ädlare än den kontinentala (tysk tex) som är grövre och har ofta lite mer läpphäng och kortare nos.

Det finns en bra sida på nätet som visar de olika typerna http://www.worldwideboxer.com/style.html där fler typer finns representerade.

Men om hunden inte ser ut som en boxer så är det nog någon annan specialvariant...:angel:

Tack! Det var en jättebra sida med utförlig info om de olika varianterna.

Ja, så mycket kan jag säga, trots att jag är helt okunnig om Boxer, att min bekants hund inte ser ut som någon av de tre typerna! Den har inte alls den där "typiska" uppnäsan" som alla typerna verkar ha.

Den går mer åt det hållet som bilden på den amerikanska Bulldoggen visar fast kanske inte riktigt så brett käkparti och färgen är mer ljusbrun på hela kroppen förrutom vitt framme i ansiktet.

Sen undrar jag även över priset hon gav - inte kostar väl en äkta boxer (vilken typ det än är) endast 7000 kr för en valp?

Min bekant bryr sig i och för sig inte så mycket om det här med stamtavlor och registrering etc men hon verkar övertygad om att det är en amerikansk Boxer vilket jag tvivlar på :)

Det finns varianter på "ambullen" också..
4191038.jpg

Ja kanske mer åt det hållet då - alltså inte så himla brett käkparti.

Men enligt uppfödaren är det inte bulldog utan boxer. Vill också minnas att jag sett fler annonser från samme uppfödare och det stod amerikansk Boxer. Ja ja, man kan ju kalla det vad man vill :) Verkar dock inte vara helt seriöst :smirk:

Ja, tyvärr så verkar det vimla av sådana:crazy:
Så länge det finns köpare så finns det människor som tjänar pengar på dom!

om hunden på bilden tillhör din vän som har ett gäng "pinnar" så har jag nog hejat lite snabbt på henne genom bilburen. ;)

nu ska jag bara lista ut vem du är så att jag kan smyga på dig och dina hundar. (för visst var det du som hade sett mig och byrackorna på promenad?) :p:D

Japp, det stämmer bra det med;) Jag, bor i Haga men har uppfödarna i Klingsta så jag far Oskarsgatan både nu och då:D

Klingsta, vart ligger det? Då bör jag alltså se till att hundarna uppför sig exemplariskt när vi går Oscarsgatan? Istället för att som i vanliga fall mest yra runt. :p ;)

Haha.. jag är helt övertygad om att dina är som små ljus:cool: Klingsta ligger typ 1,5 mil bortanför Sidsjön:D

Haha.. jag är helt övertygad om att dina är som små ljus:cool: Klingsta ligger typ 1,5 mil bortanför Sidsjön:D
haha, små ljus är nog ett av dom sista orden någon som träffat dom skulle använda sig utav, min lilla är konstant glad med ständigt viftande svans, men ett riktigt yrväder som har grava koncentrationssvårigheter. Min stora är förvisso snäll, men efter att ha blivit påflugen av andra hundar alldeles för många gånger har han blivit hemskt osäker vid hundmöten, vilket resulterar i att han låter som ett monster vid möte av en annan hund, även om jag lyckats jobba bort en hel del. Synd är det, för han är en otroligt rolig hund att jobba med och min plan var att vi vid det här laget skulle ha startat i åtminstone lkl1, men som det ser ut nu ligger det långt fram i tiden. Så, sammanfattningsvis, små ljus är dom inte. ;)

TS, sorry för trådkapning.

Skulle precis skriva detsamma (trådkapning)
Vill du träna så är det bara att hojta till:idea: Jag tycker att lydnaden är skittrist så jag behöver verkligen träningssällis:) Plus att man behöver vara två för att träna "framförgående" och "budföring":bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
953
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka