Amerigosadlar - bomvidder i grader?

idaida

Trådstartare
Amerigo-hjälp!

Någon som har erfarenhet av Amerigos sadlar och deras bomvidder - omräknat till grader?
Har en Amerigo +2,5 idag som sadelutprovare (för det märket) tyckte var vid för att vara en 2,5:a... hon kunde dock ej säga med säkerhet vad det var för bomvidd, men bra låg den på hästen.

Vad, i grader, skulle ni säga att en +2 är? Eller +3?

OK! Ska mäta lite. Kanske är avståndet mellan ortspetsarna..? Har nu luskat vidare och kommit fram till att +1 = ca 93grader, +2 = 100grader och +4 = ca 120 grader så +3 bör kunna vara ca 110 grader. Hoppas någon kan bekräfta detta...

Min tant har haft +3 eller +4 lite beroende på modell och sadel som vi har provat och hon är ca 115 grader. Så de gradantal du har på de vidare bomvidderna stämmer nog rätt bra i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka