American curly

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 360
M

misterhultspyret

jag antar att ingen här inne kan svara på min fråga men jag provar ändå.
i american curly stamtavlor finns ofta damele ston och damele hingstar.
vad är detta?
och det finns ju 3 genetiska typer av american curly:
quarter typen
foxtrotter typen
arab/saddlebred/morgan typen
hur vet man vilken av dessa typer sin häst är?
tacksam för svar!!

vi har tre stycken i stallet jag kan fråga ägaren om hon är i stallet i morgon..

Damele är en dams efternamn som föder upp curlysar tydligen. Om jag får din hästs namn o stam kan jag fråga hon som äger de vi har i stallet, hon är med i avelskommitén för curlys..

Sv: American curly

Dameles är en familj i Nevada som fört gårdsregister över sina curlyhästar ända sedan de fick in några i en av sina inhägnader i början på 1900-talet. De hade överlevt en ovanligt hård vinter, och det gjorde dem intressanta. Peter Damele var en de första att tämja dessa tåliga vildhästar och märkte snart att de var utmärkta ranchhästar... Damele-hästar kan du med andra ord hitta stam på ca 100 år tillbaka i tiden och väldigt många av dagens curlyhästar härstammar från Dameles hjord.

Om du går in på www.sachf.com (svenska american curlyhorseföreningen) så kan du läsa mer och om du klickar på "kontaktpersoner" så hittar du mailadresser till alla i styrelsen för föreningen. De har förmodligen bättre koll än mig på typer och sånt... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 460
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 059
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 297
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka