American Akita?

F

Frieser

Har sedan 9år tillbaks en Chowchow hemma.

Då min grabb börjar bli till åren har jag börjat titta på nästa hund. (nej, jag är inte hjärtlös)

Jag hoppas,räknar med att min vovve lever många år till, men funderingen på att skaffa valp finns här.

Då lyder min fråga helt enkelt: Någon som har erfarenhet av en American Akita?

Så några på utställningen i Västerås för några veckor sen. Underbart fina vovvar.:love:

Har smurfat(surfat på 3årings-språk:idea:) runt nätet o letat information.

Fick massa varningar på chow chowar när vi letatde vovve men vår grabb+ alla andra chowar vi träffat har inte dom "elakheterna" som folk varnat för. Visst han är lite envis men inte farligt.

Tydligen ska A-akitorna vara liknande till Chowar i beteende.

Nån som kan berätta mer om dessa vovvar?

Sv: American Akita?

Jag har träffat en Akita, och ja klart speciell hund. Mycket väluppfostrad och så, men vipps så var hon borta på en liten utflykt :D Glad och possetiv i övrigt ägaren hade även en liten dotter och de gick toppen i hop även med deras andra hund, han dock aldrig träffa den.
Men jag upplevde inget nevativt med detta exemplar, hon fungerade även toppen med hästarna i stallet.
Jag uppleve att hon var lik CowCow så jag tror att det skulle vara en ras som skulle passa dej om du har en CowCow nu.
Detta kanske inte gav speciellt mycket, men hoppas du hittar en ras som passar dej!

Lycka till! :bump:

Kan inget om rasen, men varför skulle du vara hjärtlös för. Bättre att skaffa valp under tiden den vuxna hunden orkar med det:laugh:

Jag har träffat 3 Akita och lärt känna dem väl (ingen av dem var släkt och helt olika ägare), samtliga var opålitliga, dominanta och fruktansvärt obehagliga och minst 2 av dem lever inte idag efter att ha bitit familjemedlemmar svårt.

Så, nej, jag har inget gott att säga om dem förutom att de är vackra.

Tänkte inte efter, men den ena är American och de andra 2 (de döda) är Akita... Fast vänta nu här... Du menar att Akita Inu är en ras och American Akita en annan och sen Great Japanese Dog en tredje?

Vilket fall som är de utdömda i mina ögon, möjligtvis inte GJD...

Har nämligen fått den kommentaren av andra.

Nej valpen jag funderar över köps först när min vovve inte finns längre. Han har varit ensamhund i familjen hela tiden.

När min systers hund kommer så blir han jätte besviken och vill ha upmärksmhet av oss.
Min vovve har/är så underbar att han ska få ha vår 100% uppmärksamhet så länge han lever.

Enligt vad jag förstår är det prcis så som du säger.

Tack för svaret.
Men jag kan inte låta bli att tänka: Fel hund för den/dom ägarna?

Nope... Möjligtvis i det ena fallet, den hunden som ev fortfarande lever.

De andra 2 är mycket skickliga hundmänniskor, den ena har haft rottis i hela sitt liv, den andra en man som haft många olika rasre och köpte den för att ha att jaga med. Inga av dem hade problem med hunden när de var själva eller när de var med, problemen kom när husse inte var med och det bara var barnen och frun tex.

I fallet där hunden fortfarande lever så var det fel hund för dem, men de har ändå haft flera schäfrar. Dock tog de sig vatten över huvudet denna gången. Denna hunden höll på att ta livet ur en 4-årig Terv när hunden var 6 månader gammal...

Jag har varit väldigt inne på Akita Inu framför allt, men även American Akita.

Jag har träffat ett tio talet hundar, alla har varit väldigt trevliga, jag har besökt två olika kennlar. Men jag har hört en hel del om rust de här raserna, de är verkligen ingen hund för vem som helst. De backar sällan om det blir bråk, och ger sig inte heller. De är väldigt mycket "ursprungshund" om jag fattat det rätt.

Det var exakt va dom sa om Chowchowen när vi letade vovve för 10år sen.

Klart finns det "dåliga" hundar oavsett ras. Oftast är det dom man minns mer. :crazy:

Menade inte någt illa, det var bara en fundering.

Ytterst tacksam för ditt svar.:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka